Sporo osób na różnych grupach pyta o warte przeczytania książki poruszające temat marketingu i social media. Pomyślałem, że dobrym pomysłem będzie podzielenie się tym, co czytam i polecam.
I tak na pierwszy ogień poszła książka “Marketing 4.0”, którą napisał Philip Kotler razem z Hermawanem Kartajayą i Iwanem Setiawanem.
Jest to kontynuacja poprzedniej części – Marketing 3.0, w której opisano, tu cytat – “transformację klientów w pełnowymiarowe jednostki ludzkie z umysłem, sercem i duchem”. Swoją drogą ładne określenie – “pełnowymiarowe jednostki ludzkie” :)
Czym jest Marketing 4.0?
No dobra, ale czym właściwie jest ten marketing 4.0? Według autorów to nowy wymiar marketingu, spowodowany szybkim rozwojem technologii oraz takimi trendami jak sharing economy, content marketing czy social media. Szczególnie te ostatnie spowodowały zmiany, do których marketerzy, chcąc nie chcąc, muszą się dostosować.
Książka opowiada o zmianie układu sił na rynku. Wcześniej to firmy znajdowały się na górze hierarchii kierując swój (jednostronny) przekaz w stronę potencjalnych klientów. Rozkład sił był więc bardziej pionowy i przebiegał od firmy w stronę klienta.
Dziś wygląda to zupełnie inaczej. Klientów stawia się na równi z markami. Często uczestniczą (a przynajmniej powinni uczestniczyć) w rozwoju produktów i usług, które te oferują.
Zmienił się również sposób komunikacji – z jednostronnego w kierunku firma – klient, w wielokierunkowy. Klienci nie tylko mają możliwość kierowania informacji zwrotnej w kierunku firmy ale również wymieniają informacje między sobą.
W dużej mierze odpowiedzialne są za to media społecznościowe, które przyczyniły się do zlikwidowania barier w komunikacji. Dziś możemy kontaktować się z innymi, wymieniać informacjami i opiniami. To wszystko spowodowało, że zakupy stały się bardziej interaktywne niż kiedyś. Pełna kontrola nad obiegiem informacji o marce praktycznie nie istnieje.
Czego dowiesz się z książki Marketing 4.0? – ewolucja 4P marketingu-mix i model 5A
Kojarzycie klasyczne 4P marketingu-mix? Jest to produkt (product), cena (price), dystrybucja (place) i promocja (promotion). W nowej sytuacji na rynku ewoluuje ono w stronę 4C (co-creation, currency, communal activation oraz conversation). Dzięki temu rola klienta jest uwzględniana we wszystkich działaniach przedsiębiorstwa.
Kolejna rzecz to model 5A, który w pełni opisuje aktualny proces zakupowy. Przedstawię Wam ją:
A1 – Na samym początku ścieżki, klient dowiaduje się o istnieniu marki, więc zbudowana zostaje jej świadomość (Aware). Następnie następuje decyzja, czy się podoba, czy nie.
A2 – W tym kroku określa swój stosunek do marki (Attitude).
A3 – Kolejny etap to poszukiwanie informacji o produkcie, czyli etap pytań (Ask).
A4 – Po zebraniu informacji, powinien nastąpić zakup, czyli działanie (Act).
A5 – Klienci zaczynają korzystać z produktu i obsługi posprzedażowej. To właśnie w tym momencie tworzy się lojalność, która powoduje kolejne zakupy i prowadzi do polecania marki znajomym – jest to etap orędownictwa (Advocate).
Właśnie to przejście od pierwszego A (czyli świadomości marki) do ostatniego (orędownictwa) jest jednym z celów marketingu 4.0.
PAR i BAR – dwa wskaźniki, które pomogą zmierzyć zwrot inwestycji w marketing
PAR (Purchase Action Ratio) – współczynnik zakupu marki. Dzięki niemu zmierzycie jak skutecznie Wasze działania marketingowe wpływają na przekształcanie ludzi świadomych istnienia marki w płacących klientów.
BAR (Brand Advocate Ratio) – współczynnik orędownictwa, który pokazuje jaki procent osób świadomych istnienia Waszej marki rekomenduje ją dalej, stając się jej orędownikami.
Dowiecie się o głównych archetypach ścieżek klienta zbudowanych na modelu 5A oraz poznacie praktyki marketingowe, które pozwolą lepiej zarządzać procesem zakupu i kontrolowaniem wskaźnika orędownictwa.
Poruszone zostały również tematy wykorzystania content marketingu, aplikacji mobilnych, strategii wielokanałowej, społecznościowego CRM oraz elementów grywalizacji.
Czy warto przeczytać?
Moim zdaniem zdecydowanie tak. Jest to książka, która da Ci solidne podstawy do dalszego zagłębiania się w tematykę współczesnego marketingu. Zresztą, sam fakt, że napisał ją Kotler sugeruje, że każdy marketer powinien się z tą pozycją zapoznać. Bo serio – marketer, który nie przeczytał Kotlera?
PS. Co myślicie o takich wpisach? Pomyślałem, że stworzenie takiej bazy rekomendowanych książek może być przydatne.