Uwielbiam trafione działania real time marketingowe. Real Time Marketing doskonale pokazuje, jak dana marka zna swoich odbiorców. Czy wie, czego od niej oczekują i jak zareagują na daną treść. W tym roku było kilka okazji, które marki dobrze wykorzystały tworząc trafione kreacje. W ramach podsumowania 2017 roku przyjrzymy się kilku z nich.

 

San Escobar w styczniu

Początek roku 2017 kojarzy mi się głównie z informacją o odkryciu nowego państwa na mapie świata. Minister Spraw Zagranicznych Witold Waszczykowski, niczym współczesny Krzysztof Kolumb poinformował nas o swojej rozmowie z ministrem San Escobar.

Bardzo szybko temat  podchwyciły takie marki jak MyTaxi, Skoda, G2A.com, Comedy Central i oczywiście Netflix. Tego ostatniego nie mogło tu zabraknąć 🙂

san escobar w ghost recon wieciecownecie san escobar netflix wieciecowneciekoszulkowo sanescobar san escobar w mytaxi comedy central z san escobar san escobar w excape room

Efekt jaki wywołała pomyłka ministra był niespotykany. Mimo, że San Escobar wyszedł ze sceny politycznej, to siła jego rozgłosu w social mediach była ogromna. Kreacje z San Escobar były z powodzeniem wykorzystywane również przez marki, których grupą docelową są nastolatki. I jestem przekonany, że duża część z nich nie wiedziała, skąd to całe zamieszanie z San Escobar się wzięło. Sam fanpage miejscowości San Escobar ma dziś 150 tysięcy fanów – to mogłoby być małe państwo.

 

Gdzie jest Wojtek i akcja #polskichlopak

W marcu szukaliśmy razem z Dee Dee poznanego na koncercie w Polsce Wojtka. Na koniec okazało się, że całe te poszukiwania to była akcja promocyjna Reserved. Wyszło całkiem fajnie 🙂 Duża część branży reklamowej była zdegustowana (jak w takich sytuacjach zwykle bywa), ponieważ poczuli, że oszukała ich reklama!. Serio 🙂

Pod względem RTM był to jednak zmarnowany potencjał – bardzo mało marek wykorzystało historię Dee Dee i Wojtka w swojej komunikacji. Chociaż były takie, które nie przepuściły okazji, m.in. InPost, AvtivLab i PlayStation

polskichlopak rtm wieciecownecie activelab polskichlopak rtm wieciecownecie InPost polskichlopak rtm wieciecownecie sony play station

Bym zapomniał. Shoplo genialnie wykorzystało akcję reserved w procesie rekrutacyjnym na PM’a.

 

IKEA – to do niej należał ten rok

IKEA przyzwyczaiła nas do swoich szybkich i trafionych reakcji na wydarzenia.W tamtym roku było głośno o kreacji z klinem do drzwi HODOR, którym nawiązywała do wydarzeń z serialu Gra o Tron. W tym roku nie pozostaje w tyle.

W kwietniu Balenciaga – producent luksusowej odzieży wypuścił na rynek torebkę przypominającą bardzo popularną niebieską torbę od IKEA – Frakta. Chociaż były do siebie podobne, to bardzo różniły się ceną. Balenciaga kosztowała kilka tysięcy złotych. Na szczęście dostaliśmy od IKEA instrukcję jak je odróżnić.

blenciaga vs Ikea

Później świat obiegła informacja, że futra w kostiumach uczestników serialu Gra o Tron są wykonywane z dywanów IKEA. Jak w takim wypadku mogła zareagować marka? Przygotowała instrukcję, jak samodzielnie przygotować podobny kostium w domu. Całość w znajomej stylistyce instrukcji składania mebli.

ikea gra o tron real time marketing instrukcja

Kolejny przykład to obraz Leonarda da Vinci – “Salvator Mundi”, który został sprzedany za 450 mln dolarów. Zobaczcie sami, jak sprytnie zostało to wykorzystane.

ikea leonardo da vinci real time marketing

 

Dobra, jak będę tak się rozwodził to dzisiaj nie skończymy. Dlatego teraz trochę szybciej.

 

Przykłady Real Time Marketingu 2017

Mieliśmy też inne nawiązania do popularnego serialu Gra o Tron. Tu przykład IKEA i Żywiec

gra o tron żywiec real time marketing ikea gra o tron real time marketing fotel wieszaki

 

Było Opole i kreacja Krupnika

krupnik opole real time marketing

 

Ten sam krupnik wykorzystał też RTM od Ikea – incepcja! 🙂

ikea i krupnik real time marketing

 

Gala Oskarów z drobną pomyłką od Seiko

seiko okulary oskary real time marketing

 

i od Ryanair’a 🙂

ryanair oskary real time marketing

 

Krupnik w stylizacji nowej płyty Taco Hemingwaya

krupnik taco hemingway real time marketing

 

Newsweek ze specjalną promocją

newsweek promocja real time marketing

 

Odpowiedź koszulkowo na córkę leśnika

koszulkowo córka leśnika real time marketing

 

Radość Lego z powrotu Nokii 3310

lego nokia real time marketing

 

Wprowadzenie xoxo i fali serduszek na Facebooku, co wykorzystało Sony

xoxo i play station

 

Ostatni mecz Borubara, tj Boruca w Reprezentacji

krupnik borubar real time marketing

 

Wygrany mecz z Armenią i restauracja Ormiańska

ormianska po przegranym meczu real time marketing

 

Cieszyliśmy się razem z Żywcem z wyjazdu polskiej reprezentacji na mundial do Rosji

żywiec wyjazd do rosji real time marketing

 

oraz ze zwycięstw w tenisa

tenis żywiec real time marketing

 

i z powrotu serialu Suits na Netflixie

suit powrót żywiec real time marketing

 

Ale mieliśmy też nieudane false starty

blachotrapez wpadka polska meksyk

 

I płaczących grafików (wiem, że wielkanoc to nie RTM ale nie mogłem się powstrzymać 🙂 )

hotel bursztyn real time marketing

 

Podsumowanie

Czy był to jakoś specjalnie dobry rok dla Real Time Marketingu? Raczej, tak samo dobry jak 2016. Mieliśmy kilka szczególnie dobrych reakcji marek. Z pewnością wyróżniłbym tutaj IKEA, która w tym roku ugruntowała swoją mocną pozycję i pokazała, że potrafi sprawnie i celnie reagować na aktualne wydarzenia.

Marki, które również wyróżniłbym w tym roku to Żywiec i Krupnik. A wyróżnienie to przyznałbym za konsekwencję i opieranie swoich działań w kanałach marketingowych w dużej mierze na aktualnych wydarzeniach.

To co mnie szczególnie cieszy to fakt, że coraz więcej małych firm sięga po działania z zakresu Real Time Marketingu i nawet im to wychodzi.

Więcej o Real Time Marketingu możesz przeczytać w moim poprzednim wpisie – Real Time Marketing – Reklama tu i teraz

 

Udanego 2018-stego!

 

 

Udostępnij