Tydzień temu miałem okazję uczestniczyć w 12. edycji konferencji MIXX Awards & Conference 2018 organizowanej przez IAB Polska. W tym wpisie opiszę Wam, czy było warto.
Jak wielokrotnie wspominałem, należę do tej specyficznej grupy świrów, którzy lubią dobre reklamy. Tu miałem prezentację tych, które jury uznało za jedne z najlepszych w polskim digitalu. Dlatego nie zastanawiałem się długo nad możliwością uczestnictwa w wydarzeniu, na które zaprosiło mnie IAB.
O Mixx Awards & Conference 2018
Było dokładnie 14 prezentacji. Jak zawsze – jedne lepsze, inne – trochę gorsze. Za to wszystkie pokazywały w jaki sposób agencja czy dom mediowy zamieniła otrzymany od klienta brief w końcową kampanię, dzieląc się jej założeniami i uzyskanymi efektami.
Zanim przejdziemy do według mnie trzech najlepszych prezentacji (uwielbiam ten brak demokracji na blogu) – chwila na ogólne przemyślenia.
Większość prezentowanych kampanii opierało się w dużej mierze na wykorzystaniu kanałów social media i influencerów, co tylko potwierdza siłę tych dwóch popularnych obecnie obszarów marketingu.
Nie twierdzę, że to coś złego – wręcz przeciwnie. Uważam, że są to kanały, które (pod warunkiem ich umiejętnego wykorzystania) potrafią najskuteczniej dotrzeć do odbiorcy. Przykro mi, ale w czasach tak dużej popularności zjawiska blokowania reklam “tradycyjne” formaty reklamy online odchodzą do lamusa. Szczególnie w młodych grupach celowych.
To czego brakowało mi w prezentowanych kampaniach to większego udziału messenger marketingu i chatbotów. Spodziewałem się, że w 2018 ten obszar będzie bardziej wykorzystywany. Podejrzewam jednak, że w przyszłym roku będzie tego całkiem sporo.
No dobra, czas na trzy najlepsze według mnie prezentacje.
Odrodzenie Leonarda – za niestandardowe podejście do promocji kultury
Prezentacja pokazująca jak można nietypowo promować kulturę za pomocą social media, przy stosunkowo niewielkim budżecie 80 000 złotych. Kampania miała zachęcić do wzięcia udziału w wystawie wynalazków Leonarda Da Vinci, która odbywała w budynku EC1 w Łodzi.
W kampanii zdecydowanie największa część budżetu, bo aż 70% zostało przeznaczonych na Facebook Ads, 30% na Google Ads, która służyła bardziej jako wsparcie działań reklamowych. Wyodrębniono 3 grupy celowe: nauczyciele – głównie w celu ściągnięcia grup szkolnych, rodziny – jako pomysł na wspólne spędzenie weekendu i Millenialsi – aby wykorzystać ich aktywności w social mediach.
W związku z brakiem materiałów (poza 5 zdjęciami wystawy w Paryżu) postanowiono “wskrzesić” Leonarda, i uczynić go ambasadorem i niejako brand hero wystawy. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Leonardo podczas trwania kampanii był bardzo aktywny w sieci, dzięki czemu aktywizował innych internautów – pisał z użytkownikami w bardzo nieformalny sposób, żartował i zapraszał na wystawę.
Ale nie tylko, Leonardo komentował w zabawny sposób światowe wydarzenia (jak nauka Francuzów jedzenia widelcem) dzięki czemu jego posty roznosiły się w sposób viralowy. Brał również na siebie wszystkie problemy związane z wystawą – tłumaczył między innymi wysoką cenę biletów. Miał nawet własny profil na Tinderze, co jest bardzo odważne w kampanii promującej kulturę.
W kampanii poza obecnością Leonarda w mediach społecznościowych wykorzystano również element influencer marketingu. Zaangażowano Olę Radomską z kanału “Mam Wątpliwość”, która zapraszała rodziców z całej Polski na wydarzenie.
Efekt? 72 000 sprzedanych biletów przy budżecie 80 000 złotych, co daje około 1,10 zł. kosztu za sprzedany bilet. Nieźle.
Mnie szczególnie urzekł sam sposób komunikacji, który pokazał, że wydarzenie kulturalne nie musi być promowane za pomocą nudnych banerów reklamowych czy sponsorowanych artykułów “na gazecie”. Można zrobić kampanię “z jajem”, która nie tylko dobrze wygląda ale również przynosi dobre efekty.
IKEA ASMR “Dźwięki wypoczynku” – za świetne wykorzystanie globalnego trendu
Nie wiem czy wszyscy z Was wiedzą co to ASMR. Spokojnie to nic zbereźnego. ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) to zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi czy innych obszarach ciała, wywoływane przez wizualne, słuchowe, dotykowe lub zapachowe bodźce zewnętrzne.
Zjawisko to stało się na świecie bardzo popularne, a filmy z serii ASMR biją rekordy popularności na YouTube. Bardzo fajnie wykorzystała to IKEA.
Prezentowana podczas konferencji kampania miała na celu popularyzację odpoczynku, jednocześnie w naturalny sposób pokazywała produkty IKEA.
Składała się z trzech filarów. Pierwszy to współpraca z Grupą Filmową Darwin, którzy umieścili nakręcone w swoim stylu video na YouTube. Drugi to sesja ASMR na kanale własnym marki IKEA, która odniosła ogromny sukces. Kiedy to piszę, materiał ma prawie 1,3 mln wyświetleń. Dopełnieniem działań było kilkanaście filmów z nagraniami odgłosów uzyskiwanych za pomocą mebli z oferty marki, które miały pomóc słuchającym zrelaksować się.
Efekty? 18% – tyle wyniósł wzrost sprzedaży sof i foteli w tygodniach, w których trwała kampania. Dla tekstyliów wyniósł 4%.
Jest to dobry przykład wykorzystania i wstrzelenia się ze swoim przekazem reklamowym w globalny trend jakim jest ASMR.
#weekendING, czyli weekend bez przeszkód – za skuteczne dotarcie do młodych z trudnym produktem
ING nie jest pierwszym bankiem jeżeli chodzi o wybór młodych konsumentów. To właśnie miała zmienić kampania #weekending. Zwykle wybór banku jest “dziedziczony” – młodzi nie chcą wchodzić w świat finansów, dlatego z reguły pierwsze konto zakładają tam, gdzie ich rodzice.
W czasach panowania AdBlocka dotarcie do młodszych grup wiekowych zaczyna stawać się wyzwaniem. Dlatego w tej kampanii zdecydowano się na wykorzystanie formatu video.
Żeby się wyróżnić postanowiono skupić się na weekendzie, czyli okresie, w którym młodzi są najbardziej aktywni, a banki wręcz przeciwnie – z reguły przelewy wykonywane w piątek wieczorem dochodzą dopiero w poniedziałek. Dlatego przelewy na telefon za pomocą Blika, które księgują się u odbiorcy nawet w weekendy, stały się punktem zaczepienia dla kampanii.
Bardzo ważny był dobór mediów – wykorzystano YouTube, serwisy video oraz social media. Opowiedziano bardzo fajną historię w postaci humorystycznego spotu z bohaterem, z którym młodzi mogą się utożsamiać. Poniżej możecie obejrzeć spot o którym mowa.
Samo video to jeszcze nie wszystko – taki materiał w internecie żyje bardzo krótko. Młodzi obejrzą, skomentują lub udostępnią go na swoich profilach, a za dwa dni całkowicie o tym zapomną. Dlatego tak ważne jest zaplanowanie i nagranie dedykowanych ujęć pod poszczególne kanały social media z zachowaniem odpowiedniego formatu dla każdego z nich.
Nie można też zapomnieć o dopasowaniu contentu do użytkowników i specyfiki serwisów w których jest udostępniane, a także o przedłużaniu jego długości życia. Aby to osiągnąć, w kampanii wykorzystano influencer marketing oraz dodatkowe formy dostosowane do poszczególnych serwisów social media – m.in. głosowanie reakcjami na Facebooku (wtedy jeszcze to działało).
Podsumowanie i wyniki Mixx Awards 2018
Rozdanie nagród ma miejsce na uroczystej gali, na którą w tym roku niestety nie dałem rady dotrzeć. Ale jeżeli jesteście ciekawi, jak wyglądały wyniki znajdziecie je na stronie https://mixx-awards.pl/zwyciezcy-2018/
Jednak gala to tak naprawdę tylko rozdanie nagród. Dużo ciekawsza jest dla mnie część konferencyjna, z której możemy wynieść przykłady rozwiązań, którymi możemy się zainspirować i być może wykorzystać we własnej komunikacji.
Czy warto się na nią wybrać? Jeżeli interesujesz się reklamą digital – zdecydowanie. Jest to fajna okazja, żeby zobaczyć (bardziej od kuchni) jak wybrane kampanie dużych marek były przygotowywane oraz jakie przyniosły efekty.
Ja sam chętnie wybiorę się również za rok.
ZNAJDZIESZ MNIE TUTAJ: