Według danych z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” już ponad połowa polskich internautów (54%) kupuje w sklepach online. Według różnych źródeł wartość rynku e-commerce szacowana jest na 40 mld złotych.

Rynek e-commerce w Polsce odnotował wzrost o 6 pkt procentowych w porównaniu do zeszłego roku. Obecnie mamy aktywnych kilkadziesiąt tysięcy sklepów internetowych i wciąż pojawiają się kolejne. Widzimy, że z jednej strony rynek dynamicznie się rozwija, z drugiej – dynamicznie zmienia się jego otoczenie. Przyjrzyjmy się więc bliżej jak wygląda najważniejszy gracz na tym rynku – konsument

 

1. Kupujemy w polskich sklepach

Według badania 53 % Internautów zakupy online robi w polskich sklepach internetowych. Zaledwie 16% robi je również w sklepach zagranicznych.

Jako ciekawostka – wśród zagranicznych serwisów na pierwszym miejscu mamy Aliexpress (26%), następnie ebay (13%) oraz Amazon (12%).

Zachowania zakupowe w internecie raport gemius

 

2. Kupowanie online najbardziej kojarzymy z serwisem Allegro

Spontaniczna znajomość tego serwisu wynosi aż 71%. Na kolejnych miejscach znalazł się serwis OLX (32%) i Zalando (13%). Pierwsze miejsce zajęte przez Allegro nie powinno jednak dziwić. Wystarczy cofnąć się kilkanaście lat wstecz i przypomnieć, gdzie wtedy mogliśmy zrobić zakupy internetowe w Polsce. No właśnie – na Allegro. I mimo, że mamy dziś dostępnych tysiące sklepów internetowych, to marką Top Of Mind i tak pozostaje prekursor polskiego handlu elektronicznego, który nadal ma się nieźle.

znajomość spontaniczna serwisów ehandlu raport gemius

 

3. Jesteśmy wygodni – wycieczka do sklepu? Nie, dzięki.

Rozwój technologii, coraz większa dostępność aplikacji przez które możemy dokonać zakupu online sprawia, że stajemy się coraz bardziej wygodni. Dlatego też, czynniki jak dostępność przez całą dobę (82%), brak konieczności jechania do sklepu (77%) oraz nieograniczony czas wyboru produktu (76%), najbardziej motywują nas do dokonania zakupu online. Co ciekawe atrakcyjna cena znalazła się dopiero na czwartym miejscu (69%).

czynniki motywujące do zakupu online

 

4. Wybieramy kuriera, paczkomat lub pocztę

Najczęściej wybieraną formą dostawy produktu jest kurier – wskazało tak 47% osób robiących zakupy online. Na drugim miejscu znalazł się odbiór w paczkomacie (22%) na trzecim dostawa pocztą (13%).

Ciekawe jest to, że coraz więcej osób decyduje się na dostawę zakupionego produktu do punktu odbioru. W raporcie ten sposób dostawy został podzielony w zależności od rodzaju punktu odbioru, jednak po zsumowaniu, na odbiór “w drodze do domu” decyduje się ponad 30% e-zakupowiczów.

formy dostawy towaru wybierane najczęściej podczas zakupów przez internet raport gemius

 

5. Szybkie przelewy to opcja, którą wykorzystujemy najczęściej

Z tej formy korzysta 62% kupujących online. Kolejne formy płatności to wysyłka za pobraniem (39%), płatność gotówką przy odbiorze u kuriera (36%).

Co mnie dziwi, na dokonanie tradycyjnego przelewu z wypełnieniem numeru odbiorcy decyduje się (aż!) 27% kupujących. W moim przypadku często rezygnuje z zakupu w sklepie internetowym, jeżeli nie mam możliwości dokonania właśnie szybkiego przelewu. Nawet w sytuacji, kiedy przeszedłem już przez większość lejka zakupowego.

Nadal niski odsetek kupujących korzysta z płatności mobilnych (10%), smsem (5%) czy przez kody QR (4%).

formy płatności motywujące do zakupów raport gemius

 

6. Najczęściej borykamy się z długim oczekiwaniem na dostawę i jej wysokim kosztem

W ciągu ostatniego roku najczęstsze problemy z zakupami online, jakie dotykały polskich e-konsumentów to długie oczekiwanie na dostawę produktu (38% osób kupujących online) oraz wysokie koszty dostawy (37%). Na niechlubnym podium znalazł się również retargeting, czyli natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów – na to narzeka 36% kupujących.

Napotkane problemy podczas zakupów w internecie raport gemius

 

7. Sklep w którym zrobimy zakupy wybieramy na podstawie cen, kosztów i doświadczeń.

Najbardziej istotne czynniki z punktu widzenia internauty, przed dokonaniem wyboru miejsca zakupu, to cena produktu (47% kupujących), niskie koszty dostawy (42%) i pozytywne wcześniejsze doświadczenia (40%).

czynniki motywujące do zakupów w wybranym esklepie raport gemius

 

8. Najchętniej kupujemy odzież, akcesoria i dodatki

Jak wynika z raportu, 73% osób kupujących online kupiło produkt z tej kategorii. Zaraz za odzieżą i dodatkami znajdują się “książki płyty i filmy” – takie zakupy online zrobiło 70% e-konsumentów. Pierwszą trójkę najczęściej kupowanych kategorii zamyka sprzęt RTV/AGD z wynikiem 58%.

Najczęściej kupowane kategorie produktów raport gemius

Kategorie produktowe to część raportu, gdzie najlepiej widać różnice w zakupach online w podziale na cechy społeczno-demograficzne, jak płeć, wiek, czy poziom wykształcenia. Jak podpowiada logika kategoria odzież, dodatki i akcesoria należy do kobiet, ale na przykład sprzęt i gry komputerowe to zdecydowanie domena mężczyzn.

Kupowane produkty w podziale na płeć raport gemius

Kategorią na którą nie wpływa poziom wykształcenia jest np. odzież, dodatki i akcesoria. W przypadku oprogramowania komputerowego mamy już zupełnie odmienną sytuację.

Jeżeli chcecie zobaczyć jak wygląda to w pozostałych kategoriach zapraszam do ściągnięcia raportu. Jego pełną wersję dostaniecie tutaj.

 

9. Najczęściej kupujemy na laptopie. Coraz częściej korzystamy z mobile.

Laptop jest urządzeniem najczęściej wykorzystywanym przy zakupach online. Podczas zakupów internetowych korzysta z niego aż 80% kupujących przez internet. Na drugim miejscu znalazł się komputer stacjonarny (61%).

W ostatnich latach widać również wyraźny wzrost zakupów za pomocą smartfonów. W raporcie z 2015 roku, zakupy online za pomocą tego urządzenia dokonało 37% kupujących. W 2017 roku odsetek ten wyniósł już 47%.

urządzenia wykorzystywane do ezakupów raport gemius

Z pewnością przyczyny takiego stanu rzeczy możemy doszukiwać się w lepszym dopasowaniu stron / sklepów internetowych do urządzeń mobilnych. Coraz więcej sklepów maksymalnie ułatwia proces zakupów online m.in przez oddzielne wersje e-sklepu, dedykowane na urządzenia mobilne. Nie bez znaczenia są również zmiany w ofertach operatorów sieci komórkowych, które udostępniają coraz większe pakiety danych.

 

E-commerce jest jedną z najbardziej wrażliwych branż pod względem prawa. Czy planowany zakaz handlu w niedzielę wpłynie na jego obecny stan? Jak bardzo namiesza w promocji e-sklepów wprowadzenie RODO od maja 2018 roku? Jak wpłynie ujednolicenie cen przesyłek międzynarodowych? Kolejne lata mogą przynieść istotne zmiany, dlatego zachęcam do zapoznania się z raportem. Szczególnie osoby działające w tej branży.

W artykule przedstawiłem jedynie część danych z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”. Całość znajdziecie do pobrania za darmo na stronie Gemius

 

O badaniu:

Badanie zostało zrealizowane przy pomocy dynamicznych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) losowo emitowanych na witrynach o łącznym zasięgu pokrywającym ponad 90% polskich internautów.

Dane zbierane były od 7 do 14 kwietnia 2017 roku. Analizie poddane zostały wywiady pochodzące od 1500 internautów w wieku 15 i więcej lat. W celu zagwarantowania wysokiej jakości danych, w analizie uwzględnione zostaną tylko ukończone ankiety.

Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne takie jak płeć, wiek oraz wykształcenie, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.

Udostępnij