Żyjemy coraz szybciej. Coraz mniej uwagi poświęcamy jednej czynności. To samo dotyczy czytania – szczególnie w Internecie. Mówi się, że już nie czytamy, a skanujemy. Dlatego, jeżeli chcesz, aby czytelnik zwrócił uwagę właśnie na Twój artykuł to musisz o nią zawalczyć. Sorry, prawo dżungli.

Dlatego dzisiaj pokażę Ci kilka sposóbów jak napisać dobry nagłówek do Twojego artykułu. Sposobów pomagających napisać angażujący tytuł jest więcej, ale myślę, że te, o których za chwilę przeczytasz są dobrą podstawą.

 

Kiedy jest najlepszy czas na stworzenie idealnego nagłówka? Przed czy po napisaniu artykułu?

Zacznijmy od tego, kiedy najlepiej wziąć się za napisanie tytułu Twojego artykułu. Są dwie szkoły tworzenia nagłówków.

Jedna mówi, że nagłówek powinieneś stworzyć jako pierwszy, dopiero później pisać artykuł, który dostarczy obiecaną wcześniej treść.

Według drugiej szkoły, najpierw stwórz wersję roboczą nagłówka i napisz artykuł. Kiedy będzie gotowy, doszlifuj i dostosuj stworzony wcześniej tytuł do tekstu, który właśnie skończyłeś.

Ciężko stwierdzić, który sposób jest lepszy. Osobiście bliżej mi do drugiej opcji. W moim przypadku pierwotny pomysł na artykuł często zmienia się podczas jego pisania. Po skończonym artykule, muszę przeformułować nagłówek tak, aby lepiej odpowiadał temu, co znajdziesz w środku.

 

Zanim napiszesz idealny nagłówek – zrób sobie burzę mózgów

Niezależnie od tego, czy za tworzenie finalnego nagłówka zabierasz się przed, czy po napisaniu artykułu, zawsze wymyśl kilka jego wersji.

Chociaż wierzę w Twój talent, pierwszy tytuł nie zawsze okaże się być tym najlepszym. I zwykle nim nie jest. Dlatego zrób sobie burzę mózgów i wymyśl ich co najmniej kilka. Wykorzystaj swoją kreatywność.

Pamiętaj, tylko nie przesadź! Nie twórz zbyt wielu pomysłów – padniesz ofiarą klęski urodzaju i nie będziesz wiedział, który nagłówek wybrać, a które odrzucić.

Ile więc nagłówków muszę napisać, żeby wśród nich znalazł się ten idealny? Myślę 10 zapisanych pomysłów na tytuł, to z reguły więcej niż trzeba.

Żeby nie było, że to pusta rada, mały dowód zrobiony podczas pisania tego artykułu

jak pisać skuteczne nagłówki

 

Nie okłamuj swojego czytelnika – on tego nie lubi

Nie pisz nagłówków sugerujących treść, której nie zamieściłeś w artykule. Tytuł musi być szczery – jest to pewnego rodzaju obietnica jaką składasz czytelnikowi.

Dobrze jeżeli stworzony nagłówek wskazuje korzyść, którą czytelnik otrzyma po przeczytaniu artykułu. I pamiętaj – puste obietnice to tzw. clickbait’y.

Clickbait to nagłówek, za którym nie idzie wartościowa treść – ma spowodować jedynie kliknięcie w link. Tak naprawdę, w efekcie powoduje raczej frustracje czytelnika, który wszedł na stronę licząc na zupełnie inne informacje.

 

Nie kończ na pierwszym nagłówku

Jeden artykuł = jeden tytuł? To MIT.

Odwiedzając portale informacyjne na pewno zauważyłeś, że czasami tytuł na stronie artykułu różni się od tego, który był na stronie głównej. Spokojnie, z Twoją głową wszystko jest w porządku – ten zabieg jest celowy.

Tytuł na stronie głównej miał zachęcić Cię do kliknięcia, nie zdradzając informacji, co zastaniesz w artykule. Drugi tytuł ma wprowadzić Cię w treść artykułu i wyjaśnić o czym jest artykuł. Często w taki sposób wydawcy starają się złagodzić “clickbaitowość” nagłówka ze strony głównej.

Zobacz poniższy przykład. Ten nagłówek jest widoczny na stronie głównej Wirtualnej Polski:

jak napisać dobry nagłówek przykład strona główna

A tak wygląda tytuł, kiedy wejdziemy w artykuł

jak napisać dobry nagłówek strona artykułu

Gdybyś na stronie głównej przeczytał, co powiedziała Justyna Kowalczyk to pewnie nie wszedłbyś już na stronę artykułu.

Różnica wynika również z tego, że redakcje często w czasie dnia zmieniają tytuły poszczególnych artykułów. Dlaczego? Ponieważ testują, który tytuł bardziej zaangażuje czytelników do kliknięcia w link.

Jest jeszcze jeden powód – zmiana tytułu w czasie dnia, może również przynieść artykułowi tzw. drugie życie.

 

Wykorzystuj formuły copywriterskie w pisaniu nagłówków

Stworzenie kilku dobrych tytułów jest trudne. Dlatego możesz ułatwić sobie życie wykorzystując formuły copywriterskie. Są to gotowe, sprawdzone schematy nagłówków, które możesz użyć na swojej stronie.

Pamiętaj tylko, że wykorzystanie pierwszego z brzegu schematu nie zawsze się sprawdzi. Musisz używać ich z głową i dopasować nagłówek do treści.

Reguły copywriterskie bardzo łatwo mogą być wykorzystane do tworzenia clickbaitów – unikaj tego. Powtórzę jeszcze raz – oszukiwanie swojego czytelnika w dłuższym okresie czasu nie przyniesie nic dobrego.

 

Testuj nagłówki i wyciągaj wnioski

Stworzenie dobrego tytułu czy nagłówka i opublikowanie go na stronie to nie koniec. Nie osiadaj przepełniony dumą na laurach, tylko zacznij testować. Zmieniaj nagłówki i sprawdzaj, które wywołały większe zainteresowanie wśród Twoich czytelników i wyciągaj wnioski.

Do przeprowadzenia takich testów nie potrzebujesz skomplikowanych narzędzi. Doskonale sprawdzi się tu Google Analytics, który na pewno masz zainstalowany na stronie.

Fajnie również sprawdzić nagłówki narzędziem typu HeatMap – mapy temperatur, która pokazuje linki najczęściej klikane przez użytkowników witryny.

 

Obserwuj i zapisuj najlepsze nagłówki

To chyba jasne. Codziennie, nie tylko w Internecie, ale również w prasie, na billboardach, ogłoszeniach czy ulotkach czytasz setki nagłówków. Zapamiętuj te, które najbardziej przypadły Ci do gustu.

Poświęć chwilę na zastanowienie się, dlaczego właśnie ten nagłówek Ci się spodobał lub dlaczego właśnie w ten nagłówek kliknąłeś? Co spowodowało Twoje zaangażowanie? To bardzo dobre ćwiczenie, które z czasem pomoże Ci tworzyć własne, równie dobre (a nawet lepsze) nagłówki.

 

Dopasuj swój nagłówek do czytelnika

Tworząc nagłówek, ale również artykuł, wpis na fanpage czy jakąkolwiek inną treść musisz pamiętać o swojej grupie celowej. Właściwie to powinieneś o niej pamiętać w każdej internetowej działalności. Tak jak w życiu – inaczej rozmawiasz z kolegą w barze, a inaczej kiedy chcesz zrobić wrażenie na koleżance.

 

Mam nadzieję, że te kilka porad pomoże Ci w pisaniu naprawdę skutecznych tytułów. Daj znać, jeżeli będziesz miał jakieś pytania.

Udostępnij