Żyjemy coraz szybciej. Coraz mniej uwagi poświęcamy jednej czynności. To samo dotyczy czytania – szczególnie w Internecie. Mówi się, że już nie czytamy, a skanujemy. Dlatego, jeżeli chcesz, aby czytelnik zwrócił uwagę właśnie na Twój artykuł to musisz o nią zawalczyć. Sorry, prawo dżungli.
Dlatego dzisiaj pokażę Ci kilka sposóbów jak napisać dobry nagłówek do Twojego artykułu. Sposobów pomagających napisać angażujący tytuł jest więcej, ale myślę, że te, o których za chwilę przeczytasz są dobrą podstawą.
Kiedy jest najlepszy czas na stworzenie idealnego nagłówka? Przed czy po napisaniu artykułu?
Zacznijmy od tego, kiedy najlepiej wziąć się za napisanie tytułu Twojego artykułu. Są dwie szkoły tworzenia nagłówków.
Jedna mówi, że nagłówek powinieneś stworzyć jako pierwszy, dopiero później pisać artykuł, który dostarczy obiecaną wcześniej treść.
Według drugiej szkoły, najpierw stwórz wersję roboczą nagłówka i napisz artykuł. Kiedy będzie gotowy, doszlifuj i dostosuj stworzony wcześniej tytuł do tekstu, który właśnie skończyłeś.
Ciężko stwierdzić, który sposób jest lepszy. Osobiście bliżej mi do drugiej opcji. W moim przypadku pierwotny pomysł na artykuł często zmienia się podczas jego pisania. Po skończonym artykule, muszę przeformułować nagłówek tak, aby lepiej odpowiadał temu, co znajdziesz w środku.
Zanim napiszesz idealny nagłówek – zrób sobie burzę mózgów
Niezależnie od tego, czy za tworzenie finalnego nagłówka zabierasz się przed, czy po napisaniu artykułu, zawsze wymyśl kilka jego wersji.
Chociaż wierzę w Twój talent, pierwszy tytuł nie zawsze okaże się być tym najlepszym. I zwykle nim nie jest. Dlatego zrób sobie burzę mózgów i wymyśl ich co najmniej kilka. Wykorzystaj swoją kreatywność.
Pamiętaj, tylko nie przesadź! Nie twórz zbyt wielu pomysłów – padniesz ofiarą klęski urodzaju i nie będziesz wiedział, który nagłówek wybrać, a które odrzucić.
Ile więc nagłówków muszę napisać, żeby wśród nich znalazł się ten idealny? Myślę 10 zapisanych pomysłów na tytuł, to z reguły więcej niż trzeba.
Żeby nie było, że to pusta rada, mały dowód zrobiony podczas pisania tego artykułu
Nie okłamuj swojego czytelnika – on tego nie lubi
Nie pisz nagłówków sugerujących treść, której nie zamieściłeś w artykule. Tytuł musi być szczery – jest to pewnego rodzaju obietnica jaką składasz czytelnikowi.
Dobrze jeżeli stworzony nagłówek wskazuje korzyść, którą czytelnik otrzyma po przeczytaniu artykułu. I pamiętaj – puste obietnice to tzw. clickbait’y.
Clickbait to nagłówek, za którym nie idzie wartościowa treść – ma spowodować jedynie kliknięcie w link. Tak naprawdę, w efekcie powoduje raczej frustracje czytelnika, który wszedł na stronę licząc na zupełnie inne informacje.
Nie kończ na pierwszym nagłówku
Jeden artykuł = jeden tytuł? To MIT.
Odwiedzając portale informacyjne na pewno zauważyłeś, że czasami tytuł na stronie artykułu różni się od tego, który był na stronie głównej. Spokojnie, z Twoją głową wszystko jest w porządku – ten zabieg jest celowy.
Tytuł na stronie głównej miał zachęcić Cię do kliknięcia, nie zdradzając informacji, co zastaniesz w artykule. Drugi tytuł ma wprowadzić Cię w treść artykułu i wyjaśnić o czym jest artykuł. Często w taki sposób wydawcy starają się złagodzić “clickbaitowość” nagłówka ze strony głównej.
Zobacz poniższy przykład. Ten nagłówek jest widoczny na stronie głównej Wirtualnej Polski:
A tak wygląda tytuł, kiedy wejdziemy w artykuł
Gdybyś na stronie głównej przeczytał, co powiedziała Justyna Kowalczyk to pewnie nie wszedłbyś już na stronę artykułu.
Różnica wynika również z tego, że redakcje często w czasie dnia zmieniają tytuły poszczególnych artykułów. Dlaczego? Ponieważ testują, który tytuł bardziej zaangażuje czytelników do kliknięcia w link.
Jest jeszcze jeden powód – zmiana tytułu w czasie dnia, może również przynieść artykułowi tzw. drugie życie.
Wykorzystuj formuły copywriterskie w pisaniu nagłówków
Stworzenie kilku dobrych tytułów jest trudne. Dlatego możesz ułatwić sobie życie wykorzystując formuły copywriterskie. Są to gotowe, sprawdzone schematy nagłówków, które możesz użyć na swojej stronie.
Pamiętaj tylko, że wykorzystanie pierwszego z brzegu schematu nie zawsze się sprawdzi. Musisz używać ich z głową i dopasować nagłówek do treści.
Reguły copywriterskie bardzo łatwo mogą być wykorzystane do tworzenia clickbaitów – unikaj tego. Powtórzę jeszcze raz – oszukiwanie swojego czytelnika w dłuższym okresie czasu nie przyniesie nic dobrego.
Testuj nagłówki i wyciągaj wnioski
Stworzenie dobrego tytułu czy nagłówka i opublikowanie go na stronie to nie koniec. Nie osiadaj przepełniony dumą na laurach, tylko zacznij testować. Zmieniaj nagłówki i sprawdzaj, które wywołały większe zainteresowanie wśród Twoich czytelników i wyciągaj wnioski.
Do przeprowadzenia takich testów nie potrzebujesz skomplikowanych narzędzi. Doskonale sprawdzi się tu Google Analytics, który na pewno masz zainstalowany na stronie.
Fajnie również sprawdzić nagłówki narzędziem typu HeatMap – mapy temperatur, która pokazuje linki najczęściej klikane przez użytkowników witryny.
Obserwuj i zapisuj najlepsze nagłówki
To chyba jasne. Codziennie, nie tylko w Internecie, ale również w prasie, na billboardach, ogłoszeniach czy ulotkach czytasz setki nagłówków. Zapamiętuj te, które najbardziej przypadły Ci do gustu.
Poświęć chwilę na zastanowienie się, dlaczego właśnie ten nagłówek Ci się spodobał lub dlaczego właśnie w ten nagłówek kliknąłeś? Co spowodowało Twoje zaangażowanie? To bardzo dobre ćwiczenie, które z czasem pomoże Ci tworzyć własne, równie dobre (a nawet lepsze) nagłówki.
Dopasuj swój nagłówek do czytelnika
Tworząc nagłówek, ale również artykuł, wpis na fanpage czy jakąkolwiek inną treść musisz pamiętać o swojej grupie celowej. Właściwie to powinieneś o niej pamiętać w każdej internetowej działalności. Tak jak w życiu – inaczej rozmawiasz z kolegą w barze, a inaczej kiedy chcesz zrobić wrażenie na koleżance.
Mam nadzieję, że te kilka porad pomoże Ci w pisaniu naprawdę skutecznych tytułów. Daj znać, jeżeli będziesz miał jakieś pytania.
24 maja, 2024
My programmer is tryіng to convince me to movе
to .net from PHP. I have alᴡays disliқeԀ the idea
becаuse of the expenses. But he’s tryiong none the less.
Ι’ve been using WordPress оn various websites for about a yеar
and am concerned about swіtching to аnother platform.
I have heard good things about blogengine.net. Is
there a way I ϲan import alⅼ my wordpress content into it?
Any kind of help would bе really appreciated!
29 czerwca, 2024
buying prescription drugs in mexico online: cmq pharma mexican pharmacy – mexican drugstore online
30 czerwca, 2024
reputable mexican pharmacies online
https://cmqpharma.com/# medication from mexico pharmacy
п»їbest mexican online pharmacies
17 lipca, 2024
sint corrupti in earum. eos quis et dolorem ea voluptate quis explicabo aut et quis nisi ut excepturi nulla tempora hic expedita.
20 lipca, 2024
mexican rx online: mexican drugstore online – medication from mexico pharmacy
20 lipca, 2024
canadian pharmacy scam: safe online pharmacies in canada – best canadian online pharmacy
20 lipca, 2024
canadianpharmacyworld com legitimate canadian pharmacy pharmacy canadian superstore
20 lipca, 2024
https://indiapharmast.com/# indian pharmacy online
20 lipca, 2024
indian pharmacies safe: п»їlegitimate online pharmacies india – india pharmacy
20 lipca, 2024
mexico drug stores pharmacies: mexican pharmacy – medicine in mexico pharmacies
20 lipca, 2024
indianpharmacy com cheapest online pharmacy india best india pharmacy
20 lipca, 2024
canadian neighbor pharmacy: canadapharmacyonline legit – canadian pharmacy sarasota
21 lipca, 2024
https://indiapharmast.com/# indian pharmacy online
21 lipca, 2024
drugs from canada: best mail order pharmacy canada – vipps approved canadian online pharmacy
21 lipca, 2024
top 10 pharmacies in india: reputable indian pharmacies – online shopping pharmacy india
21 lipca, 2024
indian pharmacy indian pharmacy india pharmacy mail order
21 lipca, 2024
top 10 online pharmacy in india: pharmacy website india – online shopping pharmacy india
21 lipca, 2024
buying prescription drugs in mexico online: reputable mexican pharmacies online – mexico pharmacies prescription drugs
21 lipca, 2024
https://foruspharma.com/# mexican online pharmacies prescription drugs
22 lipca, 2024
https://paxloviddelivery.pro/# Paxlovid over the counter
22 lipca, 2024
paxlovid pill: paxlovid pharmacy – п»їpaxlovid
22 lipca, 2024
http://doxycyclinedelivery.pro/# doxycycline prices
22 lipca, 2024
can you buy doxycycline over the counter canada: doxycycline without prescription – can you buy doxycycline over the counter in south africa
23 lipca, 2024
http://doxycyclinedelivery.pro/# buy generic doxycycline 40mg
23 lipca, 2024
where to buy amoxicillin 500mg without prescription: where can you buy amoxicillin over the counter – medicine amoxicillin 500
23 lipca, 2024
http://doxycyclinedelivery.pro/# cost of generic doxycycline
23 lipca, 2024
http://paxloviddelivery.pro/# buy paxlovid online
23 lipca, 2024
Paxlovid over the counter: Paxlovid over the counter – paxlovid india
24 lipca, 2024
https://ciprodelivery.pro/# antibiotics cipro
24 lipca, 2024
how can i get generic clomid online: cost of clomid prices – buying generic clomid without a prescription
24 lipca, 2024
http://amoxildelivery.pro/# amoxicillin 500 mg