Dzisiejsza Internetówka w dużej mierze upłynie pod znakiem konferencji F8 Developer Conference. Ale nie tylko – przeczytacie między innymi o pozwie Facebooka skierowanym przeciwko firmie sprzedającej polubienia, naklejce z czatem w Stories i zamknięciu aplikacji Bonfire (tak, to jedna z aplikacji Facebooka).

Ale najpierw suchar. Dzisiejsza internetówka wyjątkowo długa dlatego zaczniemy krótko.

– Szedł sobie Chopin i… Bach!

Lepiej zacznijmy… 🙈


F8 Developer Conference – czy czekają nas zmiany?

W ostatnim tygodniu miała miejsce konferencja Facebooka – F8 Developer Conference. I jak zawsze, swoją przemową otworzył ją  Mark Zuckerberg. Jakie były główne punkty o których mówiono w tym roku? Mam wrażenie, że to samo co rok temu – budowanie społeczności i troska o prywatność użytkowników.

I właśnie prywatność znalazła się w haśle przewodnim – “The Future is private”. Mając w pamięci ostatnie problemy z bezpieczeństwem Facebooka – wcale mnie to nie dziwi.

Zaprezentowano również 6 zasad, które Facebook będzie stosować do wszystkiego, co będzie robić w ciągu najbliższych miesięcy / lat.

– prywatne interakcje
– szyfrowanie
– skrócona trwałość
– bezpieczeństwo
– interoperacyjność
– bezpieczne przechowywanie danych

Jak co roku zapowiedziano szereg nowości. O części z nich czytaliście już w Internetówkach.

W kolejnych newsach opisuje poszczególne nowości, które, według mnie, są warte opisania. I na pewno nie zmieszczę tu wszystkiego, więc jeżeli ktoś jest zainteresowany, polecam obejrzeć całe video z konferencji. Znajdziecie je tutaj.

Źródło: F8 Developer Conference


Nowy wygląd interfejsu Facebooka

Z jednych największych zmian to całkowicie nowy wygląd Facebooka – serwis ma otrzymać bardziej przejrzysty i prosty interfejs. Zarówno w odsłonie mobile, jak i przeglądarkowej.

Co w centrum? Oczywiście to, co od dłuższego czasu Mark podkreśla przy każdej okazji – budowanie społeczności. Będzie dużo więcej miejsca dla Grup i Relacji.

nowy wygląd Facebooka

Jak widać szykuje się duża zmiana. Zmianie ulegnie nie tylko układ interfejsu. Aplikacje otrzymają nowe logo i kolorystykę. I ta ostatnia, chociaż dalej niebieska, to w zupełnie innym odcieniu.

nowe logo facebooka

Nie wiem jak Wam, ale mi się nowy wygląd bardzo podoba.

To co mnie zastanawia to odejście od paska wyszukiwarki, który znajdował się na samej górze serwisu. Mówiąc szczerze – spodziewałem się, że w najbliższym czasie to właśnie na wyszukiwanie i reklamy w wynikach wyszukiwania postawi Facebook. Nowy wygląd jednak tego nie zapowiada.

Źródło: F8 Developer Conference


Opcja “Secret Crush” w Facebook Dating i kolejne kraje z dostępem

Na F8 poruszono również temat Facebook Dating. O kolejnych krajach, które otrzymują dostęp informuje Was co jakiś czas w Internetówce. To co jest istotne to fakt, że do końca roku platforma randkowa ma zostać wprowadzona do Stanów Zjednoczonych. To może sugerować, że niedługo zostanie udostępniona globalnie.

Facebook postanowił dodać również opcję “Secret Crush”. Będzie to coś na kształt ograniczonej liczby znajomych, którymi jesteśmy bardziej zainteresowani. Taką listę będziemy mogli stworzyć w Facebook Dating i jeżeli zostaniemy również dodani do list tych konkretnych osób, będziemy mieli dopasowanie.

Facebook Dating z Secret Crush

Jestem bardzo ciekaw jak aplikacja randkowa Facebooka zamiesza na tym rynku, jak zostanie udostępniona globalnie.

Źródło: TechCrunch: Facebook Dating opens to friends with Secret Crush


Facebook zapowiedział wprowadzenie Messenger Desktop

Jedna z nowości jaką Facebook ogłosił podczas F8 Developer Conference to aplikacja Messenger Desktop dla systemów operacyjnych MacOS i Windows.

Aplikacje są obecnie testowane i, według informacji od Facebooka, zostaną wprowadzone jeszcze w tym roku. Wersja desktopowa rozszerzy możliwości komunikatora umożliwiając jednoczesne prowadzenie rozmów grupowych i czatowanie na Messengerze.

messenger w wersji desktop

Poza tym nie oszukujmy się – korzystanie z wersji przeglądarkowej jest na komputerach mocno uciążliwe.

Źródło: Facebook Messenger will get desktop apps, co-watching, emoji status


Messenger wprowadza szablony do generowania leadów i system rezerwacji terminów

To dobra wiadomość dla biznesów. Aby zachęcić firmy do jeszcze częstszego korzystania z platformy Messengera, Facebook wprowadza szablony generowania leadów w komunikatorze.

Umożliwi to tworzenie reklam, które przekierują do rozmowy w Messengerze, podczas której poprzez automatyczny zestaw pytań i odpowiedzi dowiemy się, czego szuka nasz potencjalny klient.

messenger z szablonami generowania leadów

Oprócz szablonów do generowania leadów zostanie wprowadzony również interfejs do rezerwacji terminów. Dzięki połączeniu do API, funkcja może zostać wykorzystana zarówno do integracji z systemem kalendarza biznesowego jak i do systemu rezerwacji restauracji, fryzjerów.

Źródło: WERSM: Facebook Is Adding Messenger Lead Generation Templates To Ads Manager


Projekt LightSpeed czyli odchudzony Messenger

Duża część przemówienia Marka Zuckerberga dotyczyła samej komunikacji na Messengerze.

Aplikacja otrzyma nową, lżejszą odsłonę. Plik instalacyjny ma zajmować mniej niż 30 MB, a aplikacja ma uruchamiać się mniej niż 2 sekundy. Aktualny Messenger zużywa sporo pamięci smartfona. Poza tym nowa “lżejsza” wersja z pewnością pomoże platformie zaistnieć na mniejszych, mniej rozwiniętych technologicznie rynkach.

W nowej odsłonie udostępnione zostaną również całkowicie nowe funkcje jak możliwość wspólnego oglądania video w czasie rzeczywistym. Podczas “seansu” użytkownicy będą mogli korzystać z videoczatu lub komunikacji tekstowej.

Nowy Messenger ma pojawić się jeszcze w tym roku.

Źródło: F8 Developer Conference


Facebook pozywa firmę sprzedającą lajki i obserwatorów na Instagramie

Facebook już od dłuższego czasu ogłasza, że jego priorytetem jest bezpieczeństwo i prywatność użytkowników. A jednym z nich jest problem z fałszywymi kontami i polubieniami.

Tym razem Facebook sięga po działania prawne. Po niedawnym pozwie skierowanym w przedsiębiorstwa i osoby prywatne w Chinach, serwis pozywa firmę z Nowej Zelandii – Social Media Series Limited. Miała ona kilkukrotnie ignorować prośby Facebooka o zaprzestanie sprzedaży fałszywych aktywności w aplikacji, a na swojej działaności zarobić już ponad 9,4 miliona dolarów.

Firma działała pod różnymi nazwami jak SocialEnvy czy LikeSocial.

Źródło: SocialPress: Facebook pozywa firmę sprzedającą polubienia i obserwatorów na Instagramie


Facebook zamyka aplikację Bonfire

Kojarzycie aplikację Bonfire? Prawdopodobnie nie – jest to aplikacja do prowadzenia grupowego czatu video, jaką Facebook otworzył 2017 roku w Danii. Następnie udostępnił ją również na kilku innych europejskich rynkach – jednak nigdy nie dotarła do Ameryki.

facebook zamyka aplikacje bonfire

Teraz Facebook ogłosił, że Bonfire zostanie zamknięta jeszcze w tym miesiącu. Wygaszanie pobocznych aplikacji i wdrażanie ich funkcji do głównych aplikacji wydaje się sensowne.

Wystarczy spojrzeć na historię walki Facebooka ze Snapchatem. Na początku stworzył on oddzielne produkty, które miały pogrążyć nowego konkurenta. Ostatecznie postanowił wdrożyć Stories na Instagramie i tym sposobem uporać się z konkurencją.

Źródło: Facebook Will Shutdown its Group Video Chat App Bonfire


Instagram testuje naklejkę z czatem w Stories

Kolejna nowość testowana na Instagramie – naklejka “Dołącz do czatu”. Została odkryta przez Jane Manchun Wong.

Podczas udostępniania Stories, po wyborze naklejki użytkownik musi dodać krótką notatkę o czym jest dany czat. Jak widzicie na poniższych screenach na ekranie pojawi się również informacja – “Osoby, które oglądają Twoje Stories, będą mogły wysłać prośbę o dołączenie do czatu”.

instagram testuje naklejkę z czatem

Jest to kolejna naklejka pozwalającą na zwiększenie zaangażowania i umożliwienie kontaktu z obserwującymi. Bardzo fajna opcja dla marek i influencerów działających na Instagramie.

Serwis nie odniósł się jeszcze oficjalnie do tych informacji. Patrząc jednak na to, jak szybko zostały wprowadzone quizy, można się spodziewać że i ta funkcja zostanie szybko wprowadzona.

Macie już pomysł, jak ją wykorzystać?

Źródło: Instagram is Working on a New ‘Join Chat’ Sticker for Stories


Ukryty licznik polubień na Instagramie – to nie plotka!

Jakiś czas temu w Internetówce informowałem Was o planach Instagrama dotyczących ukrycia licznika polubień pod postami. Sporo osób uważało ten news za plotkę.

Nic bardziej mylnego. Na konferencji F8 oficjalnie potwierdzono tę informację. Już w tym tygodniu do testów ma trafić nowy wygląd aplikacji bez licznika.

Trzeba mieć z tyłu głowy, że rozpoczęcie oficjalnych testów nie jest równoznaczne z wprowadzeniem rozwiązania globalnie. Może okazać się, że wersja bez licznika lajków nigdy nie zostanie udostępniona. Chociaż muszę przyznać, że mi się ten pomysł bardzo podoba.

Źródło: F8 Developer Conference


Create Mode i ulepszenie aparatu na Instagramie

Instagram stanie się bardziej przyjazny dla twórców – to kolejne zobowiązanie Facebooka z konferencji F8. Sama aplikacja będzie kładła największy nacisk na… Stories. Tak, to było do przewidzenia.

Instagram otrzyma też nowy interfejs kamery, która zostanie wzbogacona o tryb “Create Mode”, który pozwoli użytkownikom na szybki dostęp do narzędzi jak efekty, czy interaktywne naklejki.

instagram wprowadza create mode

Dzięki wykorzystaniu obrotowego menu będziemy mieli możliwość wyboru szablonu, z którego chcemy skorzystać podczas tworzenia Stories.

Aparat dostanie ulepszone oprogramowanie, które pozwoli na tworzenie lepszej jakości zdjęć i filmów.

Źródło: SocialMediaToday: Facebook F8 2019: New Updates for Instagram, Including ‘Shop from Creators’ and Updated Camera


Instagram z możliwością bezpośredniej sprzedaży na kanałach twórców

Jednym z ważniejszych punktów podczas konferencji była oficjalna zapowiedź sprzedaży bezpośrednio w aplikacji Instagrama. To, że mogą korzystać z tego duże marki, wiemy od jakiegoś czasu. Nowością jest to, że będą mogli robić to również mniejsi twórcy. Według informacji od Facebooka już od tego tygodnia rozpoczną się testy z małą grupą twórców.

zakupy w Instagramie na kanałach twórców

Zapewni to instagramowym influencerom możliwość generowania przychodów dla marek własnych lub tych, z którymi współpracują, bezpośrednio z poziomu aplikacji. Dzięki temu marki zyskają nowy kanał sprzedaży.

To może namieszać na rynku e-commerce.

Źródło: SocialMediaToday: Facebook F8 2019: New Updates for Instagram, Including ‘Shop from Creators’ and Updated Camera


Jakie jeszcze tematy zostały poruszone na konferencji F8?

– Pojawi się nowy rodzaj transmisji live, podczas której firmy będą mogły sprzedawać swoje produkty i na żywo odpowiadać na pytania potencjalnych klientów

Integracja wszystkich trzech platform komunikacyjnych w jednym miejscu – Messenger, WhatsApp i Instagram

– Dalszy rozwój technologii VR i prace nad projektem Portal i Spark AR. Do sprzedaży trafi nowa wersja Oculusa – tym razem bez kabli.

– WhatsApp otrzyma nowe funkcje dla biznesów – podczas rozmowy z firmą w tym samym oknie będzie wyświetlać się katalog produktów i usług. Zostanie dodana również płatność wewnątrz aplikacji.

– Potwierdzono wprowadzenie naklejki “Donation” na Instagramie

Messenger otrzyma funkcję “bliscy znajomi” oraz możliwość wyświetlania statusu za pomocą emoji


To chyba tyle. Dajcie znać jak Wy widzicie nadchodzące zmiany. Może macie jakieś przemyślenia po tej konferencji.

Z racji długości dzisiejszej Internetówki nie będzie już reklamy tygodnia. Z kolejnym podsumowaniem widzimy się za tydzień

Dobrego tygodnia!

PS. Nie zapomnijcie zapisać się na newsletter. Jest tam coraz więcej osób a ja pewnie niedługo zrobię w końcu pierwszą wysyłkę :)




Udostępnij