Jak co tydzień zapraszam Was na Internetówkę. Dziś sporo o Facebooku – podsumowanie finansowe kwartału i całego roku, nowa forma reklamy dla dealerów samochodowych, zmiany w regulaminie reklam politycznych oraz ogłoszenie firm, które otrzymały certyfikat Brand Safety w ramach programu Facebook Marketing Partner.

Poza tym możliwość tworzenia Look-a-like na LinkedIn, zagładzie adblocków przez Google oraz TikToku, który planuje wprowadzenie reklam w aplikacji.

Zanim zaczniemy – czy wiecie jaki urząd zawsze trafia?
– Urząd celny

Jedziemy!

Facebook z 2,32 miliarda użytkowników i 55,84 mld dolarów przychodu w 2018 roku

Facebook opublikował podsumowanie finansowe – przychód w ostatnim kwartale 2018 roku wyniósł 16,91 miliard dolarów (30% więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku). Wpływy z samych reklam to 16,64 miliarda dolarów. Cały rok 2018 to 55,84 miliarda dolarów. Nieźle!

miesięczna liczba aktywnych użytkowników na Facebooku

Wzrosła również miesięczna liczba aktywnych użytkowników i na koniec roku wyniosła 2,32 miliarda. Jest to o 9% więcej w skali całego roku. Codziennie portal odwiedza 1,52 mld użytkowników.

Źródło:
Techcrunch: Facebook shares shoot up after strong Q4 earnings despite data breach


Facebook płacił 20 dolarów miesięcznie za możliwość śledzenia

Facebook płacił użytkownikom w wieku 13-35 lat 20 dolarów miesięcznie za zainstalowanie “Facebook Research”. Dzięki tej aplikacji zbierał wiele prywatnych danych internautów, jak wyszukiwane hasła, prywatne wiadomości czy odwiedzane strony.

Wszystko odbywało się na jasnych zasadach i za zgodą  właściciela smartfonu (lub opiekunów w przypadku niepełnoletnich osób). Jednak kiedy dowiedział się o tym Apple, aplikacja została usunięta z App Store. Jako powód podano sprzeczność z polityką prywatności. Wygląda na to, że Facebook płacił użytkownikom a zapomniał zapłacić Apple.

Źródło:
WirtualneMedia: Facebook płacił użytkownikom 20 dol. miesięcznie za możliwość ich śledzenia. Apple cofa certyfikaty.


Automotive Inventory Ads – nowy format reklam na Facebooku

Facebook wprowadza nowy, dedykowany dealerom samochodowym format reklam. Pozwala on na utworzenie katalogu z uwzględnieniem takich zmiennych jak marka, model, rok produkcji i lokalizacja aut.

Automotive Inventory Ads na Facebooku

Jak to działa? Na podstawie historii wyszukiwań samochodów na stronach motoryzacyjnych, serwis utworzy reklamę, która będzie dopasowana do konkretnego użytkownika i zawierającą przygotowaną dla niego propozycję pojazdów.

Według pierwszych testów prowadzonych przez Lexus Santa Monica, nowy format pozwolił na trzykrotne zmniejszenie kosztu pojedynczej wizyty.

Źródło:
WirtualneMedia: Facebook wprowadza format reklam Automotive Inventory Ads dla branży motoryzacyjnej


Facebook będzie udostępniał dane naukowcom i pracownikom akademickim

Ciekawy krok – mimo tylu afer związanych z wyciekami danych w 2018 roku, Facebook dalej zamierza udostępniać dane naukowcom i pracownikom akademickim. Będą mogli korzystać z nich za pomocą platformy CrowdTangle.

Nie będzie to ten sam poziom szczegółowości danych co wcześniej, jednak wiele osób uważa, że jest to dziwne posunięcie ze strony Facebooka. Z drugiej strony ilość danych jakie posiada Facebook – aż szkoda jej nie wykorzystać :-)

Źródło:
SocialMediaToday: Facebook Expands CrowdTangle Analytics Platform Access to Academics and Researchers


Partie polityczne wyświetlające reklamy na Facebooku będą musiały zarejestrować się jako reklamodawcy

W związku ze zbliżającymi się majowymi wyborami do UE, Facebook postanowił zarejestrować wszystkie partie polityczne jako reklamodawców. Ma to na celu zwiększenie ochrony przed dezinformacją.

Nowe działania dotyczące reklamy politycznej obejmują również utworzenie ogólnoeuropejskiej bazy danych, która powstanie w marcu i będzie zawierać szczegółowe informacje dotyczące osób i partii, które umieszczając reklamy polityczne na Facebooku.

Osoby, które będą chciały wyświetlać reklamy polityczne, będą musiały uzyskać odpowiednią autoryzację, a partie polityczne będą musiały zarejestrować się jako reklamodawcy.

Źródło:
WERSM: Facebook Will Make All European Political Parties Register As Advertisers

Facebook ogłosił dwie firmy, które otrzymały certyfikat Brand Safety

Facebook daje reklamodawcom możliwość tworzenia list wydawców, na których reklama ma nie być wyświetlana. Ma to zwiększać ochronę marki przed pojawieniem się w otoczeniu kontrowersyjnej treści.

To jednak nie wystarcza reklamodawcom. Chcą otrzymać możliwość współpracy z zewnętrznymi firmami, które będą dodatkowo dbać o bezpieczeństwo marki w kampaniach.

Dlatego Facebook postanowił wprowadzić nową funkcję bezpieczeństwa w swoim programie Facebook Marketing Partners. W minionym tygodniu ogłosił dwie firmy, które uzyskały certyfikat brand safety – Double Verify i Open Slate.

Źródło:
WERSM: Facebok Introduces A Brand Safety Certification For Marketing Partners


Tik Tok z reklamami w aplikacji

Tik Tok planuje otworzyć się na budżety marketerów i zamierza wprowadzić wersję aplikacji z reklamami. Chęć monetyzacji popularności aplikacji nie powinna nikogo dziwić – na początku 2018 była jedną z najczęściej pobieranych na świecie. Szkoda byłoby zmarnować taki potencjał.

Mimo, że nie jest to jeszcze realne zagrożenie dla Facebooka, Instagrama czy nawet Snapchata to warto obserwować temat. Tik Tok to aplikacja, która przyciąga właśnie tę grupę wiekową użytkowników, którą powoli tracą pozostałe platformy społecznościowe.

Źródło:
WERSM: TikTok is Testing Ads On Its App


LinkedIn pozwoli na tworzenie Look-a-Like

Tydzień temu informowałem Was o możliwości targetowania reklamy na LinkedIn po zainteresowaniach. Wszystko wskazuje na to, że nie będzie to jedyna nowość w systemie reklamowym LinkedIn.

tworzenie look-a-like na LinkedIn

Według najnowszego raportu DigiDay, wszystko wskazuje na to, że LinkedIn planuje udostępnienie możliwości tworzenia grupy podobnych odbiorców (look-a-like), która jest dobrze znana na Facebooku.

LinkedIn staje się coraz atrakcyjniejszą platformą dla marketerów. Jeszcze tylko, żeby te reklamy były tam nieco tańsze…

Źródło:
SocialMediaToday: LinkedIn’s Developing its Own Form of Lookalike Audiences According to Reports.


Dłuższy czas widoczności publicznych postów na Snapchacie

Snapchat wprowadza zmiany w swojej aplikacji. Zdjęcia i video zamieszczane jako materiały publiczne mają być widoczne przez dłuższy czas. O tym, jak długi on będzie zdecyduje autor wpisu. Będzie miał również możliwość usunięcia swojego materiału w dowolnym momencie.

Druga zmiana dotyczy udostępniania informacji o tożsamości autorów publicznych postów. Nie wiadomo jeszcze o jakich dokładnie danych mowa. Ryzykowne posunięcie, które może wywołać zamieszanie wśród użytkowników dbających o swoją prywatność.

Źródło:
Snapchat planuje wydłużenie życia publicznych postów, tożsamość ich autorów ma być jawna


Google walczy z AdBlockami

Google zamierza wprowadzić rozwiązania, które według oficjalnej wersji, mają zwiększyć bezpieczeństwo i prywatność użytkownika.

W nadchodzącej wersji przeglądarki Chrome ma pojawić się zmiana API i trzecia generacja kodu. Zmodyfikuje to działanie i uprawnienia niektórych wtyczek, które nie będą mogły zbierać w czasie rzeczywistym danych ze stron internetowych oraz ich modyfikować. Oznacza to, że wiele z nich przestanie działać.

A wszystko to w ramach walki z AdBlockami i zwiększeniem przychodów reklam. To bardzo proste – Google wprowadza w swojej przeglądarce własny rodzaj adblocka, który ma blokować niezgodne z wytycznymi kreacje. Oczywiście reklamy emitowane w ramach GDN – Google Display Network te normy spełniają. Brzmi jak plan? :-)

Źródło:
WirtualneMedia: Google walczy z adblockami w przeglądarce Chrome. “To będzie ich koniec”


Internetówkowa czytelnia

Dziś raport, na który czeka każdy digital marketer. Poniżej kilka smaczków:

? Dostęp do Internetu ma 57% światowej populacji, w Polsce 79%
? Korzystając internetu na urządzeniu mobilnym średnio spędzamy 3 godz. 14 min (świat), w Polsce 2 godz. 11 min. W Polsce wyraźnie dominuje PC (03 godz. 50 min)
? AdBlocki wykorzystuje średnio 47% użytkowników internetu (świat). W Polsce – 45%.
? Na świecie jest 3,484 mld aktywnych użytkowników Social Media (45% światowej populacji), 3,256 mld korzysta na telefonach (42%)
? Najczęściej korzystają osoby w wieku 18 – 34
? Penetracja SM w Polsce wynosi 47%, na świecie 45%.
? W Polsce korzystamy z SM średnio 01 godz. 45 min, średnia globalna to 02 godz. 16 min (w 2014 roku było to 01 godz. 37 min.)
? Użytkownicy Social Media średnio posiadają 8.9 kont, w Polsce 7,3
? Pierwsza piątka sieci SM (bez komunikatorów) to: FB (2,271 mld aktywnych użytkowników), YT (1,9 mld), Instagram (1,0 mld), Qzone (0,531 mld) i TikTok (0,500 mld)!
? Z Instagrama na świecie korzysta 15% populacji w wieku 13+, w Polsce jest to 21%
? Z FB na świecie korzysta 35% populacji w wieku 13+, w Polsce jest to 51%
? Średni zasięg organicznych postów na świecie to 6%, w PL 5,4%

Polecam Wam też bardzo ciekawą rozmowę Mariusza Łodygi z Arturem Jabłońskim. Jeżeli interesujesz się reklamą na Facebooku – powinieneś ją obejrzeć.

Skuteczna reklama na Fecbooka

[FB Live 🎥]Tym razem gościem specjalnym "Wyższego poziomu w marketingu" jest znany i lubiany w branży marketingowej Artur Jabłoński, z którym porozmawiamy o reklamie na Facebooku 😀🤚A o czym dokładnie będzie mowa? 🤔✔️Co przyniesie reklamodawcom w 2019 roku Facebook?✔️Jakie są największe mity dotyczące funkcjonowania na Facebooku – np. dotyczące generowania zasięgów?✔️Jak dobrze współgrać z algorytmami Facebooka?✔️Jakie aktywności bierze pod uwagę algorytm Facebookowy i co jest dla niego najcenniejsze?✔️Czy zaangażowanie fanów na fanpage’u wpływa na efektywność prowadzonych kampanii reklamowych?✔️Kampanie na pozyskiwanie fanów – czy warto z nich korzystać? A jeśli tak, to jak robić to dobrze?✔️Czy określać limity stawek za założone działania, czy pozwolić Facebookowi dobrać je samodzielnie?✔️Na co zwrócić uwagę tworząc tekst i grafikę do reklam?✔️Kiedy optymalizować kampanię? Jeśli działa dobrze, to czy warto ryzykować i przy niej coś zmieniać, by spróbować zaoszczędzić kilka groszy?✔️Kiedy decydować się na promocję postów? Od razu po publikacji czy może później?To wszystko oraz inne zagadnienia już teraz!Koniecznie bądźcie z nami :)Mariusz

Opublikowany przez Mariusz Łodyga Czwartek, 31 stycznia 2019

 

Reklama tygodnia

Dziś świetny spot przygotowany przez Amazon, w którym tłumaczy, dlaczego nie wszystko powinno być aktywowane głosem.

 

To wszystko na dziś. Dobrego tygodnia!

I do przeczytania!
Bartosz Wójcik

 

Udostępnij