Mam nadzieję, że jesteście gotowi na cotygodniową porcję marketingowych newsów, bo dziś będzie ich sporo. Na początek problemy Facebooka, który po ostatnim ataku wylogował 90 mln użytkowników, oficjalnym wprowadzeniu reklam do Stories, integracji Snapchata ze sklepem Amazona, GIFach w Direct Messages na Instagramie i połączenia LinkedIna z Microsoft Office.

Ale zaczniemy od tradycyjnego suchara. Ten będzie tematyczny,- w związku z ostatnimi informacjami o Google, który po 8 latach bojkotu zdecydował, że chce wrócić do Chin i spełniać cenzorskie prośby komunistycznych władz.

– Jak nazywa się Chińczyk z własnymi poglądami politycznymi?
– Więzień

Zaczynamy!

 

Internetowe Newsy

 

Jeżeli Facebook w piątek wylogował Cię z Twojego konta na aplikacji mobilnej i przeglądarce, oznacza to, że mogłeś paść ofiarą ataku. Ktoś mógł mieć dostęp do Twoich danych i rozmów na Messengerze.

Ale po kolei. Atakujący wykorzystali błąd w funkcji “Wyświetl ten profil jako” (“View as”), która pozwala na podejrzenie, jak Twój profil wygląda z konta innej osoby. Luka w tej funkcji pozwalała na pobranie tokenu, dzięki któremu logujemy się do naszego konta. Według oficjalnych informacji, w ten sposób zostało zaatakowanych około 50 milionów kont.

Co ważne – hasła do kont nie zostały wykradzione, więc nie musicie ich zmieniać. Nie ma również znaczenia czy ktoś miał ustawione dwuskładnikowe logowanie czy nie.

Facebook odkrył błąd 25 września, a w ostatni piątek podjął decyzję o zrestartowaniu tokenów i sesji 90 milionów użytkowników (50 mln osób, które zostały dotknięte atakiem + 40 mln osób, których profile użyto w ramach funkcji “View as” w ciągu ostatniego roku).

Jak żyć? Normalnie, bo raczej nic z tym nie zrobimy. Jeżeli Cię wylogowało istnieje szansa, że ktoś dostał się do Twoich danych i rozmów na Messengerze. W związku z tym, że nie wyciekły hasła, atakujący nie mogli wprowadzić poważnych zmian w kontach oraz dokonać ich przejęcia.

Jeżeli chcecie bardziej zgłębić temat – polecam artykuł.

 

Facebook wprowadził aktualizację poleceń (dawnych recenzji) umożliwiając ich zgłoszenie w serwisie. Jeżeli otrzymamy recenzję, która nie dotyczy naszej działalności lub jest wulgarna czy obraźliwa, to mamy możliwość jej zgłoszenia.

Dzięki temu możemy zablokować użytkownika, który zachowuje się niestosownie lub skontaktować się z nim za pomocą Messengera i rozwiązać sprawę prywatnie.

Bardzo fajna opcja! Polecam jej jednak nie nadużywać i wykorzystywać w naprawdę wyjątkowych sytuacjach.

 

Wcześniej informowałem Was o planach Facebooka dotyczących reklam w Stories – dziś wprowadzono je oficjalnie. Dodatkowo zapowiedziano udostępnienie ich również dla Stories w Messengerze.

Nowy format (podobnie jak pozostałe) będzie miał dostęp do wszystkich opcji precyzyjnego targetowania dostępnego w Menedżerze Reklam.

Sprawdźcie, czy są już na Waszych kontach!

 

Facebook kontynuuje rozszerzenie przerw reklamowych (Ad Breaks) w video o kolejne kraje.

Początkowo reklamy typu mid-roll były dostępne w USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Australii i Nowej Zelandii. Ostatnio do grona wydawców i twórców, którzy kwalifikują się do umieszczania przerw reklamowych w swoich treściach dołączyły również wybrane kraje z Europy, Ameryki Łacińskiej i Południowej oraz Azji.

Nadal obowiązuje postawiona przez Facebooka bariera wejścia. Strony, które chcą przystąpić do programu i monetyzować swoje treści video muszą spełniać kilka warunków – posiadać minimum 10 000 obserwatorów oraz 30 000 jednominutowych obejrzeń video.

 

Przejdźmy do Instagrama. Od ostatniego tygodnia, użytkownicy aplikacji mogą wysyłać do siebie GIFY (animowane obrazki) za pomocą wiadomości w Direct Messages.

Aby to zrobić podczas pisania wiadomości należy kliknąć w ikonę GIF i wybrać (lub wyszukać) dowolny obrazek z dostępnej biblioteki. Wprowadzono też opcję wysyłki losowego obrazka związanego z wyszukiwanym hasłem.

Opcja jest już dostępna dla najnowszej wersji Instagrama w systemie iOS i Android. Mała rzecz a cieszy :)

 

Instagram od zawsze kojarzy nam się z smartfonami. Postanowił zawalczyć również o użytkowników korzystających z niego za pomocą komputerów. Jeżeli otworzyłeś Instagrama na tradycyjnej przeglądarce, prawdopodobnie dostałeś zaproszenie do włączenia powiadomień o nowych obserwatorach, komentarzach czy polubieniach na pulpicie.

Fajna opcja do zaktywizowania użytkowników korzystających z Instagrama również za pomocą tej platformy. Jednak dodawanie zdjęć i prowadzenie rozmów przez Instagram Direct nadal dostępne będzie wyłącznie w wersji mobilnej aplikacji.

 

Twórcy Instagrama – Kevin Systrom i Mike Krieger, którzy w 2012 roku sprzedali swoją aplikację Facebookowi za 715 milionów dolarów, rezygnują ze swoich stanowisk.

Oficjalnie mówi się, że chcą otworzyć kolejny rozdział w swoim życiu i zamierzają poświęcić czas na “ponowne odkrywanie ciekawości i kreatywności”. Nieoficjalnie – że ich odejście związane jest z narastającym napięciem pomiędzy nimi a Markiem Zuckerbergiem.

CEO Facebooka pokłada ogromne nadzieje w coraz mocniejszym powiązaniu Instagrama z jego portalem. Po odejściu założycieli aplikacji, tak mocne połączenie obu platform będzie bardziej prawdopodobne.

Nie podano jeszcze do informacji, kto ich zastąpi.

 

Właściwie to nie news, ale może Wam się przydać. Ogarnianie codziennej rutyny social media managera może być frustrujące. Sporo zadań sprawia, że często pośród nich ginie nasz strategiczny cel i tracimy “flow”.

W tym artykule znajdziecie fajną grafikę z checklistą obowiązków, które podzielone są na te codzienne, tygodniowe, miesięczne i kwartalne.

Polecam wydrukować i powiesić gdzieś nad biurkiem.

 

Snapchat planuje wprowadzić do swojej aplikacji możliwość wyszukiwania produktów dostępnych w sklepie Amazon.

Jak zapewnia na swoim blogu, skorzystanie z nowej funkcji będzie wymagało jedynie skierowania aparatu Snapchata na produkt lub kod kreskowy. Po dotknięciu i przytrzymaniu ekranu smartfona, aplikacja rozpocznie wyszukiwanie.

Kiedy produkt zostanie znaleziony, na ekranie pojawi się karta Amazona z linkiem do wskazanego produktu.

Fajne! Brawo Snapchat!

 

LinkedIn ogłosił dwie nowe integracje z Microsoft Office 365. Na czym polegają? Po pierwsze, możemy dodać do naszego kalendarza informacje o osobie, z którą mamy się spotkać (pochodzące z jej profilu LinkedIn).

Poza tym z naszymi kontaktami pierwszego stopnia mamy możliwość współtworzenia treści w dokumentach Word, PowerPoint i Excel. Możemy również wysyłać wiadomości e-mail do naszych znajomych z LinkedIn, bez potrzeby przechowywania ich adresów e-mail w kontaktach Outlooka.

W najbliższych miesiącach integracja z Microsoft Office będzie stopniowo wprowadzana dla użytkowników Office 365, wersji webowej oraz dla pozostałych platform, takich jak Outlook dla komputerów stacjonarnych.

 

Mozilla uruchamia bezpłatną usługę – Firefox Monitor, która powiadomi nas, jeżeli wykryje, że nasze dane do logowania zostały wykradzione.

Aby sprawdzić, czy nasze dane są bezpieczne należy na stronie monitor.firefox.com podać swój adres e-mail. Po jego wpisaniu, system porówna go z bazą biblioteki naruszeń i sprawdzi, czy nie był dotąd częścią naruszenia bezpieczeństwa danych.

Możemy także zarejestrować się na stronie Firefox Monitora, dzięki czemu zostaniemy poinformowani o przyszłych naruszeniach, w których będzie uczestniczył nasz adres.

Nowe rozwiązanie od Mozilli jest szczególnie istotne z punktu widzenia mediów społecznościowych, do których zwykle logujemy się za pomocą naszych adresów e-mail. Warto sprawdzić, tym bardziej, że nic nas to nie kosztuje.

 

Ostatnio głośno o botach, które odpowiadały na komentarze w kampanii prezydenta Andrzeja Dudy. Z tej okazji KodaBots tłumaczy różnicę pomiędzy chatbotami a botami.

Dla przypomnienia. Chatboty dostępne są w komunikatorach jak Messenger i Skype lub asystentach głosowych jak Alexa czy Siri. Służą do prowadzenia prostych rozmów, z reguły opartych na określonych wcześniej schematach. Najczęściej wykorzystywane są w obsłudze powtarzalnych zapytań klientów.

Boty działają najczęściej w tle. Te negatywne, zwykle przybierają formy fake’owych kont w portalach społecznościowych, za pomocą których sztucznie podbijane są zasięgi postów i profili. Często trudno oddzielić je od prawdziwych kont użytkowników.

Polecam artykuł. Znajdziecie w nim dużo więcej informacji dotyczących botów, ich dobrych i złych stron oraz dlaczego tak rzadko słyszymy o tych dobrych…

 

Ostatnie miesiące to wiele zmian w systemie reklamowych Google. Mimo, że najgłośniej było o rebrandingu poszczególnych narzędzi, warto zapoznać się również z pozostałymi zmianami.

W artykule znajdziecie opis 10 najważniejszych nowości w Google Ads jak wprowadzenie targetowania po “zdarzeniach z życia”, zmianach w Google Ad Grants (czyli programie dla fundacji non profit), możliwości ustawienia płatności za konwersję w GDN czy ostatnich zmianach w Gmailu.

Naprawdę warto!

 

Produkty reklamowe Google otrzymały akredytację firmy certyfikującej Media Rating Council (MRC). W związku z tym, udostępniono nowe funkcję pomiaru widoczności, zasięgu oraz wzrostu świadomości marki po przeprowadzonej kampanii.

Wprowadzono m.in. raport unikatowego zasięgu dla wszystkich reklam typu display i video, bez względu na to, gdzie są emitowane. Dzięki temu możemy zmierzyć liczbę unikalnych użytkowników i frequency (czyli średnią liczbę wyświetleń na użytkownika).

Dzięki wprowadzeniu funkcji Brand Lift in Display & Video 360 można zmierzyć wpływ reklam na świadomość marki, oceniając jak emitowane reklamy przełożyły się na liczbę wyszukań danej marki w Google oraz Youtube. Dodatkowo wprowadzono możliwość segmentacji raportów po odbiorcach, kreacjach i wydawcach. Pomoże to zrozumieć, co zadziałało w kampanii oraz na bieżąco optymalizować jej ustawienia.

 

Może nie będzie to najciekawszy news tej Internetówki, ale warto wiedzieć jak wygląda finansowa sytuacja na rynku, na którym działamy. Według prognoz agencji Zenith, łączna wartość wydatków na reklamę w Polsce wyniesie 7,533 mld złotych netto. Tym samym dynamika wzrostu polskiego rynku reklamowego wyniesie 6,6%. Natomiast rynku globalnego 4,5 %.

Telewizja pod względem przychodów ma się dobrze – mimo spadku średniego czasu oglądania. Podwyżka cenników nie zahamowała popytu i bloki reklamowe ciągle są w pełni wyprzedane. Prognoza wzrostu wydatków w tym medium wynosi 6,9%.

Internet pozostaje medium o najwyższej dynamice wzrostu. Według prognoz wyniesie ona 10% (głównie za sprawą wzrostu wydatków na video online oraz reklamę mobilną w mediach społecznościowych).

W radiu również przewidywany jest wzrost o 6,4%, jako efekt podniesienia cen przez wszystkie stacje. Spadki jedynie w prasie, czyli magazynach i dziennikach – odpowiednio o 6,4% i 7,8%.

Więcej danych znajdziecie w artykule.

 

Reklama tygodnia

Zwykle w tym miejscu jest reklama video, ale nie mogłem nie pokazać genialnego przykładu RTM (Real Time Marketing) przygotowanego przez KFC.

BRAWO!

Jedyny słuszny wybór ?

Posted by KFC on Thursday, 27 September 2018

 

To wszystko na dziś. Z Internetówką widzimy się za tydzień/

Do przeczytania!
Bartosz Wójcik

 

 

Udostępnij