Witam Was na 41-wszej Internetówce. Dziś o pixelu w grupach, planach na monetyzację treści na Facebooku, linkach w Stories, samo usuwających się wiadomościach na Gmailu i wiele więcej.

A jak Wam minął tydzień? Ja spędziłem go w górach. Zatrzymaliśmy się w naprawdę przyjemnym gospodarstwie agroturystycznym. Gospodarz miał sporo kotów.

No właśnie – czy wiecie, co łączy kota z węglem?
– Miał

Dobre, prawda? Powiedzcie proszę, bo mamy tu różne zdania :)

Zaczynamy!

 

Internetowe Newsy

 

Marketingowy świat obiegła wieść, że Facebook udostępni możliwość implementacji kodu pixela w grupach. Pierwsze co w związku z tym przyszło mi do głowy, to możliwość tworzenia Custom Audience i targetowania na członków grupy. Trochę kłóciło mi się to z dotychczasowym podejściem Facebooka, ale co tam.

Niestety nie będzie aż tak różowo. Przynajmniej na razie udostępniona opcja nie pozwoli na tworzenie niestandardowych grup odbiorców i targetowania do nich reklam.

Co więc zyskamy? Będziemy rejestrować zdarzenia wykonane na naszej stronie przez osoby, które kliknęły w zamieszczony na grupie post. Nie jest to targetowanie, ale z pewnością jest to dobry krok w tym kierunku.

Dane zebrane przez pixel będą dostępne w grupach w karcie “Statystyki grupy” w ciągu 24 godzin od poprawnej implementacji. Co ważne, nie zobaczymy ich w Menedżerze Zdarzeń / Firmy.

 

W ubiegłym roku Facebook uruchomił platformę Watch. Można na niej znaleźć oryginalne treści video zewnętrznych dostawców i producentów. W ofercie początkowo znajdowały się materiały pochodzące m.in. od National Geographic czy Business Insidera.

Do tej pory z Watch mogli korzystać wyłącznie mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. W tym tygodniu usługa została uruchomiona globalnie. Z pewnością dostępność platformy na całym świecie stanowi nowe możliwości dla twórców internetowych i wydawców. 

Z informacji Facebooka wynika, że już niedługo zostaną również udostępnione nowe funkcje jak Watch Parties czy formaty interaktywne.

 

Mało jeszcze o tym wiadomo, więc wrzucam to bardziej w formie ciekawostki. Przy okazji udostępniania funkcji “Watch”, Facebook poinformował, że pozwoli twórcom na monetyzację treści dzięki przerwom reklamowych w materiałach video.

Nie ma jednak informacji (a przynajmniej ja jej nie znalazłem), jak wysokie stawki otrzymają twórcy materiałów oraz czy nowa funkcja będzie dostępna w Polsce. Na chwilę obecną nie jesteśmy wymienieni na liście.

Wprowadzenie możliwości zarabiania na udostępnianych na Facebooku materiałach video może zmotywować twórców do udostępniania więcej lepszych jakościowo treści. Taki model monetyzacji jest już dostępny od wielu lat w serwisie Youtube. Trzeba obserwować temat.

 

Stories dostępne na Facebooku nie są tak popularne jak te na Instagramie. Różnica jest dość znacząca – 150 vs 400 mln aktywnych użytkowników dziennie. Facebook nie spisuje ich jednak na straty. Wręcz przeciwnie, stara się aby były bardziej atrakcyjne.

Jeden z użytkowników Facebooka zauważył w Stories możliwość dodania linku, co może oznaczać testy nowej funkcji. Zgodnie z informacjami, jakie portal Marka Zuckerberga przekazał serwisowi SocialMediaToday, Facebook faktycznie testuje dodawanie linków do stron i artykułów w facebookowych Stories.

Udostępnienie możliwości linkowania wydaje się bardzo dobrym posunięciem ze strony Facebooka. Trzeba mieć na uwadze to, że użytkownicy, którzy zdecydowali się obejrzeć Stories, poświęcają tym materiałom zdecydowanie więcej uwagi niż tym dostępnym w News Feedzie.

Będę korzystać :)

 

W czerwcu informowałem Was o pierwszych próbach narzędzia do przeprowadzania testów A/B dla postów organicznych na Facebooku.

Funkcja testowania postów organicznych jest szczególnie istotna w przypadku dużych stron publikujących wiele materiałów dziennie. Sprawdzanie różnych konfiguracji postów może pozwolić na zwiększenie zasięgu organicznego.

Dziś wiemy, że z tej funkcji korzysta obecnie co najmniej 5 największych wydawców. Czy zostanie wprowadzona dla wszystkich? Tego na razie nie wiadomo.

W artykule znajdziecie screen z narzędzia – wygląda naprawdę ciekawie.

 

Facebook ma również spore plany względem ochrony środowiska. Zapowiedział, że w najbliższych latach będzie w coraz większym stopniu Korzystał z ekologicznej energii.

Zadeklarował, że do 2020 roku we wszystkich swoich oddziałach i centrach technologicznych będzie wykorzystywać energię pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

 

Od lat możemy połączyć swój profil na Facebooku z kontem Twittera, aby automatycznie dodawać tweety jako aktualizacje naszego statusu. W ostatnim czasie funkcja została usunięta razem z archiwalnymi statusami użytkowników.

Jak wyjaśnia rzecznik Facebooka, było to spowodowane omyłkowym wysłaniem prośby o usunięcie aplikacji przez administratora Twittera, przez co treści tymczasowo zniknęły z serwisu. Facebook naprawił błąd i odtworzył archiwalne statusy.

Teraz wszystko powinno działać jak należy.

 

Zostańmy jeszcze przy Twitterze. Aplikacja testuje obecnie funkcję rezygnacji, która sugeruje użytkownikom, z obserwowania których kont mogą zrezygnować. Wydaje się to logiczne z punktu widzenia porządku w osi czasu. Zbyt duża liczba osób może skutecznie utrudnić efektywne korzystanie z aplikacji.

Z drugiej strony wprowadzenie funkcji sugerowania profili do usunięcia wydaje mi się dość niebezpieczne. Media społecznościowe mają ogromny wpływ na postrzeganie świata przez ich użytkowników. Źle wykorzystane narzędzie sugerujące zaprzestanie obserwowania konkretnych profili wydaje się idealne do manipulacji.

Twitter zapewnia jednak, że na liście rekomendowanych do zaprzestania obserwowania znajdą się tylko te profile, które nie angażują danego użytkownika.

 

Instagram wprowadza trzy nowe narzędzia, które mają zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników aplikacji.

Pierwsze to przycisk “About This Account”, który będzie dostępny na profilach z dużą liczbą obserwujących. Ma on za zadanie pomóc użytkownikom w ocenie wiarygodności danego konta. Po kliknięciu w przycisk zobaczymy więcej informacji dotyczących konkretnego profilu jak data powstania, kraj w którym najczęściej jest aktywny, historię zmiany konta i wykupione reklamy.

Druga zmiana to zwiększenie dostępności weryfikacji konta, którą otrzymają profile docierające do dużej liczby odbiorców. Aby uzyskać niebieską odznakę, konto musi być zgodne z warunkami korzystania z serwisu oraz wytycznymi dla społeczności. Formularz weryfikacyjny będzie dostępny w zakładce menu profilu.

Trzecia nowość to wsparcie dla zewnętrznych aplikacji służących autoryzacji dostępu. Ten sposób dwuskładnikowego uwierzytelniania ma poprawić bezpieczeństwo logowania się do serwisu. Wykorzystanie zewnętrznej aplikacji do weryfikacji konta będzie dostępne w ustawieniach w menu profilu.

Więcej szczegółowych informacji znajdziecie w artykule.

 

O tym, że wykorzystanie botów w mediach społecznościowych jest już powszechnym zjawiskiem nie muszę chyba nikogo przekonywać. Walka z nimi to jedno z największych wyzwań, z jakimi mierzą się największe serwisy społecznościowe na świecie.

Ogromna część botów działa na Instagramie. Reagują tam m.in. na najbardziej popularne hashtagi, które dodajemy do zdjęcia. Taką “przynętę” zostawił na nie warszawiakzwarszawy w swojej akcji #instapolowanie.

Akcja miała za zadanie sprawdzić, jakie profile wykorzystują boty w aplikacji społecznościowej. W tym celu udostępnił post, który opatrzył wieloma popularnymi hashtagami – szczególnie wśród blogerek parentingowych. Jak się domyślacie pojawiło się wiele krótkich, podobnych do siebie komentarzy napisanych przez boty.

Polecam Wam zapoznać się z wynikami akcji.  

 

Youtube wprowadził do swojej aplikację nowe funkcje zarządzania czasem. O ich testach informowano w maju tego roku.

Co dokładnie zostało wprowadzone? Po pierwsze użytkownicy mogą sprawdzić jak długo przebywali na Youtube danego lub poprzedniego dnia oraz w ciągu ostatnich 7 dni. Mają również możliwość określenia limitu czasu, jaki chcą spędzić w aplikacji. Po jego upływie na ekranie pojawi się powiadomienie o zaplanowanej przerwie.

Ostatnia nowość to możliwość wyciszenia powiadomień między 22 a 8 rano. Każdy użytkownik może je zmienić zgodnie z własnymi preferencjami.

Wszystkie opisane wyżej narzędzia znajdują się w ustawieniach konta.

 

Po sukcesie urodzinowych zbiórek Facebooka Youtube wprowadza własne narzędzia wspierania fundacji non-profit. Grupa tych narzędzi dostępna jest pod nazwą YouTube Giving i obecnie znajduje się w beta testach.

Aktualnie dostęp do narzędzia ma niewielka grupa testerów. Podobnie wybór organizacji, na które można ustawić zbiórkę jest mocno ograniczony. Jednak to na pewno zmieni się w momencie oficjalnego udostępnienia funkcji w serwisie.

Na czas testów YouTube zapewnia, że pokrywa wszystkie koszty związane z przekazywaniem datków. Nie ma jednak informacji, czy pozostanie tak również po ich zakończeniu.

 

Google wprowadził do swoich skrzynek pocztowych ciekawą funkcję, która umożliwia wysyłkę poufnym maili, które po określonym czasie znikają ze skrzynki odbiorczej adresata.

Jak to działa? Tryb poufny Gmaila pozwala na przesłanie wiadomości o określonym terminie ważności. Przy wysyłce możemy zadecydować, czy wiadomość zniknie po okresie jednego dnia, tygodnia, trzech miesięcy czy pięciu lat.

Wprowadzono również możliwość anulowania dostępu odbiorcy do wysłanej już wcześniej wiadomości. Anulować dostęp możemy w dowolnym momencie.

Fajne. O tym jak to wszystko ustawić przeczytacie w artykule.

 

Reklama tygodnia

A w dzisiejszej reklamie tygodnia Snickers i Elton John

 

Dobrego tygodnia!

Do przeczytania,
Bartosz Wójcik

Udostępnij