Czas na kolejną Internetówkę. Dziś między innymi o specjalnej wersji wyszukiwarki Google przeznaczonej na rynek chiński, nowym narzędziu reklamowym Facebooka dla producentów gier mobilnych, zmianach w menedżerze reklam na LinkedIn oraz podsumowanie 2 lat istnienia Instagram Stories

To tylko część newsów, dlatego zachęcam Was do zapoznania się z całą Internetówką!

Ale zanim zaczniemy – jak Wam minął weekend? Pogoda piękna, więc mam nadzieję, że odpoczęliście wylegując się np. na plaży.

A wiecie, jak nazywa się przyrząd do mierzenie piasku?
Sandomierz.

Lepiej już zacznijmy…

 

Internetowe News

 

Nie tylko Facebook chciałby zacząć rozpychać się ze swoimi aplikacjami w Chinach. Również Google robi co może aby tam się znaleźć. Obecnie przygotowuje specjalną wersję swojej wyszukiwarki, która ma być przeznaczona właśnie na ten zamknięty rynek.

Aplikacja o roboczej nazwie Maotai ma mieć zablokowane treści, które rząd Chin uznaje za szkodliwe. Według doniesień, specjalna wersja wyszukiwarki może zostać udostępniona w za 6 do 9 miesięcy.

Całość odbywa się w ramach projektu o nazwie Dragonfly, który powstał jako odpowiedź na blokadę wyszukiwarki Google od czasu wprowadzenie w Chinach strategii Great Firewall. Zgodnie z nią w chińskim internecie blokowane są treści związane z oponentami obecnych władz, wolnością słowa, ale też strony erotyczne oraz większość zachodnich serwisów informacyjnych i społecznościowych.

 

Tydzień temu mówiliśmy o rekordowych spadkach cen akcji Facebooka i Twittera na giełdzie. Zupełnie inaczej jest w przypadku Amazona. W drugim kwartale 2018 roku odnotował on 2,53 mld dolarów zysku netto. Daje to 5,07 dolara na jedną akcję.

Osiągnięty przez Amazon wynik to ponad dwukrotnie więcej niż zakładali wcześniej analitycy, którzy prognozowali 2,48 dolara zysku na akcję. Dlatego też po ogłoszeniu raportu finansowego, wartość spółki na giełdzie urosła o 4%.

 

Facebook wchodząc naprzeciw producentom gier mobilnych przedstawił trzy nowe rozwiązania reklamowe, które mają wesprzeć ich w znalezieniu najbardziej wartościowych graczy.

Zostały wprowadzone grywalne reklamy, dzięki którym użytkownicy mogą przetestować grę jeszcze przed dokonaniem zakupu. Twórcy gier jak Rovio przyznają, że nowy format reklamowy przynosi efekty – 40% niższy koszt jednego płacącego użytkownika i aż 70% wzrost w ciągu siedmiu dni zwrotu z nakładów na reklamę.

Poza tym udostępniono również optymalizację wskaźnika utrzymania klientów oraz możliwość ustalenia minimalnej stawki zwrotu z nakładów na reklamę (ROAS). Więcej informacji znajdziecie w artykule.

 

Użytkownicy Facebooka i Instagrama otrzymają nowe narzędzie do zarządzania czasem, jaki spędzają w aplikacji.

Otrzymamy panel aktywności prezentujący średni czas spędzony na platformie, możliwość ustawienia przypomnienia o czasie spędzonym w aplikacji oraz opcję wyciszenia powiadomień push.

Wszystko będzie dostępne z poziomu ustawień aplikacji – pod przyciskiem “Twoja aktywność” na Instagramie oraz “Twój czas na Facebooku” w przypadku Facebooka.

 

W minionym tygodniu minęły dwa lata od udostępnienia możliwości tworzenia Stories na Instagramie.

Funkcja powstała w sierpniu 2016 a już po 3 miesiącach z korzystało z niej 100 milionów użytkowników dziennie. W listopadzie 2016 dodano możliwość publikacji tzw. Bumerangów, czyli zapętlonych materiałów video.

Kwiecień 2017 roku to 200 milionów użytkowników każdego dnia. W listopadzie dodano efekt Superzoom, czyli stopniowe zbliżenia w nagranym video oraz Poll Stickers – naklejki z ankietami.

W lutym 2018 pojawiły się różne style napisów, czyli Type Mode. W maju dostaliśmy możliwość tworzenia ankiet za pomocą Emoji Slider a od czerwca możemy dodawać również muzykę. Ostatnia nowość pojawiła się w lipcu i były to naklejki z pytaniami – Question Sticker.

Aktualnie ze Stories korzysta 400 milionów osób dziennie

 

W dzisiejszych czasach wiele osób chce zostać instagramową gwiazdą i często współpracować z markami. Ale jak nią zostać? Możesz powoli, systematycznie budować swoją społeczność pozyskując kolejnych odbiorców. Angażować ich, stopniowo zwiększać swój zasięg i z czasem rozpocząć korzystną dla obu stron współpracę.

Ale możesz też kupić obserwujących, komentarze i polubienia. Wtedy jednak korzyść ze współpracy z takim “influencerem” jest tylko po jednej stronie. Firma, która nie zweryfikuje takiego konta, płaci za “puste przebiegi”, czyli za zasięg wśród fake’owych kont czy botów.

Ciekawy artykuł o tym zjawisku napisał Wojtek Kardyś. Znajdziecie tam informacje, jak odbywa się “tworzenie” takiego influencera i na co powinna zwracać uwagę marka rozpoczynając współpracę z nowym instagramerem. Warto.

 

Instagram to nie tylko współprace z markami, ale także hejt, który jest niezwykle powszechnym zjawiskiem w internecie. Gorzej jak w żaden sposób nie możesz sobie z nim poradzić, a hejter nie zamierza odpuścić.

Z takim problemem spotkała się polska modelka i instagramerka – Laura Reiss, która postanowiła rozprawić się z osobą, która od dwóch lat nieustannie obraża ją i jej córkę na profilach społecznościowych. Za wskazanie hejtera wyznaczyła nawet 100 000 złotych nagrody, co pokazuje, jak dużym problemem jest anonimowość i bezkarność w internecie.

 

WhatsApp wprowadził funkcję wieloosobowych rozmów wideo, w których może wziąć udział maksymalnie 4 osoby. Jest to odpowiedź na dużą popularność tej formy komunikacji – według danych udostępnionych przez aplikację, użytkownicy na rozmowach video spędzają dziennie łącznie 2 mld minut.

WhatsApp informuje, że obecny limit do 4 użytkowników w jednym czasie może w przyszłości zostać zwiększony. Nowa opcja jest już dostępna dla systemów Anroid i iOS.

 

LinkedIn wprowadza funkcję wiadomości głosowych, która pozwala na nagranie wiadomości i wysłanie jej do innego użytkownika. Nagrany komunikat głosowy może mieć długość do jednej minuty.

Funkcja dostępna jest dla wszystkich użytkowników systemów Android i iOS. Aby z niej skorzystać wystarczy wejść w menu wiadomości i kliknąć ikonę mikrofonu. Po wyrażeniu wszystkich niezbędnych zgód pod rozmową pojawi się duży przycisk z mikrofonem. Przytrzymaj go aby nagrać wiadomość i puść, żeby ją wysłać.

Co o tym myślicie? Funkcja na pewno znajdzie swoich zwolenników. Ja jednak dalej skłaniam się ku tradycyjnemu pisaniu wiadomości.

 

Skoro jesteśmy już przy LinkedIn – serwis ogłosił wprowadzenie zmian w swoim Menedżerze Reklam.

Co się zmieniło? Po pierwsze dane dotyczące naszych kampanii mają ładować się teraz znacznie szybciej. Zaproponowana nowa nawigacja ma umożliwić marketerom sprawniejsze poruszanie się po interfejsie. Otrzymamy również nowe możliwości wyszukiwania – m.in. po nazwach oraz identyfikatorach kampanii, formatach reklamowych i innych.

Dostaniemy także nowe wskaźniki, dzięki którym szybciej sprawdzimy, czy kampania odpowiednio konwertuje. Wprowadzone zostaną również nowe możliwości w raportowaniu kampanii. Jeżeli chcecie poznać więcej szczegółów znajdziecie je na LinkedIn: Reporting & Analytics.

 

Statista opublikowała najnowsze dane dotyczące portali społecznościowych na świecie. Liderem jest oczywiście Facebook, z którego korzysta blisko 2,2 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie.

Kolejne serwisy społecznościowe na liście to Youtube (1,9 mld), WhatsApp (1,5 mld), Messenger (1,3 mld) i chiński komunikator WeChat (1,04 mld). Tuż za pierwszą piątką z liczbą 1 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie znalazł się Instagram.

Warto zauważyć, że 3 z 5 największych serwisów społecznościowych na świecie należą do Facebooka.

 

Ciekawy przypadek Suchara Codziennego, który jest zmuszony do wyłączenia swojego bota (SucharBota) z zebraną bazą 100 000 subskrybentów. Jestem ciekaw, co o tym sądzicie?

Suchar Codzienny musi wyłączyć swojego chatbota ze względu na zmiany, jakie Chatfuel wprowadza w swojej usłudze. Od 1 sierpnia w darmowej wersji zaczął obowiązywać limit do 5000 aktywnych użytkowników. Za kolejnych subskrybentów obowiązuje opłata według nowego cennika.

W przypadku Suchara Codziennego jest to koszt w wysokości 2000$ miesięcznie (ok. 8000 PLN). Właściciele Suchara twierdzą, że jest kwota, której nie są w stanie pokryć.

 

Kilkukrotnie już zamieszczałem w Internetówce artykuły, które pomagały w przygotowaniu webinaru.

Ale co później? Warto przeprowadzić kampanię follow-up, która pozwoli Ci utrzymać relację z uczestnikami, ale także usprawni proces sprzedażowy i umocni Twoją pozycję jako eksperta.

W artykule znajdziesz kilka cennych porad z którymi warto się zapoznać i wdrożyć po własnym webinarze.

 

Jednym z ważniejszych aspektów lokalnej promocji jest udział w programie Google Moja Firma. Po przystąpieniu do programu Google zamieści wizytówkę firmy w swojej Wyszukiwarce Lokalnej oraz Mapach Google.

Dzięki temu Google będzie zachęcał  użytkowników szukających produktów i usług, które oferujesz w danym mieście do odwiedzin Twojej firmy. Warto więc tam się znaleźć.

Z artykułu dowiesz się m.in. na czym polega i jakie korzyści przynosi promocja firmy w Google Moja Firma, co to jest program Lokalnych Przewodników i jak do niego przystąpić. Zrozumiesz również jakie czynniki wpływają na ranking wizytówek w wyszukiwarce.

 

Zgodnie z definicją, brief jest to podstawowy dokument zawierający zestaw informacji przydatnych podczas tworzenia kampanii reklamowej. Najczęściej są to: grupa odbiorców, główne cele reklamowe, analizy rynku, wysokość budżetu, ideę i insighty konsumenckie. Jego zadanie to określenie i sprecyzowanie zadań, jakie stawiane są przed agencją.

A co jeżeli nie mamy briefu? Polecam Wam artykuł napisany przez Jakuba Prószyńskiego pozwalający spojrzeć na brief, a właściwie jego brak, oczami agencji.

 

User Experience (UX) – ang. doświadczenie użytkownika, wiąże się ze wszystkimi aspektami komunikacji pomiędzy stroną a użytkownikiem. Dbanie o wysoki poziom UX w sklepie internetowym przyczyni się do zwiększenia zadowolenia klientów, a to z czasem zwiększy ich lojalność i wyniki sprzedażowe.

UX to temat, o którym pisze się grube książki. Nie sposób zmieścić go w jednym artykule. Jeżeli jednak dopiero stawiasz w nim swoje pierwsze kroki,polecam artykuł Szymona Słowika na łamach sprawnego marketingu.

 

Reklama tygodnia

Nie do końca nazwałbym to reklamą tygodnia. Jest to spot nakręcony przez twórców. NIE jest to oficjalna reklama IKEA. Wrzucam, bo muszę przyznać, że końcówka mnie zaskoczyła. Ale to jest złe…

 

Dobrego tygodnia!

Do przeczytania!
Bartosz Wójcik

 

Udostępnij