Jak Wam minął tydzień? Ja czwartek i piątek spędziłem na pierwszej w Polsce edycji Social Media Week Warsaw. Muszę przyznać, że była to naprawdę dobra konferencja. Dla mnie ścisła czołówka wśród tych, na których byłem w tym roku. Na kolejnej edycji również chętnie się pojawię.
Natomiast weekend upłynął pod znakiem kajaków. A dziś? No cóż – skrzynka wiadomości pełna. Czas zacząć ten tydzień.
Już we wtorek pierwszy mecz Polski w Mistrzostwach Świata! Damy radę! Prawda?
A wiecie, co robi piłkarz na ulicy?
Stoi w korkach.
No dobra, zacznijmy!
Internetowe Newsy
- WirtualneMedia: Facebook będzie blokować reklamy nierzetelnym firmom
Wprowadzone zmiany w zasadach działania Facebooka to kolejny krok do walki z nieodpowiednim wykorzystaniem możliwości reklamowych serwisu. Tym razem na celowniku znalazły się firmy, które nie wywiązują się z reklamowych obietnic.
Facebook skupiać się będzie głównie na problemach związanych z obsługą klienta, jakością oferowanych produktów oraz czasem dostawy. Jeżeli firma regularnie nie będzie spełniać oczekiwań na tych trzech polach, może mieć problemy z dalszym korzystaniem z reklam w serwisie.
W całym procesie Facebook będzie się opierać na opiniach klientów, którzy dokonali zakupu za pomocą reklamy wyświetlanej w serwisie. W tym celu wysyłał powiadomienia z prośbą, o ocenę transakcji. Negatywne opinie będą konsultowane również z firmami.
Według doniesień Facebook testuje obecnie funkcję, na którą wielu administratorów stron z pewnością czeka – testy A/B dla postów stron.
Na przestrzeni ostatnich lat ruch odsyłający z Facebooka wyraźnie się zmniejszył. Dlatego coraz ważniejsze jest przygotowywanie postów, które będą spełniać założone przez nas KPI.
Do tej pory publikowaliśmy różne rodzaje materiałów i sprawdzaliśmy jakie mają wyniki. Być może niedługo dostaniemy do tego narzędzie z prawdziwego zdarzenia. Dzięki temu będziemy mogli podejmować lepsze decyzje dotyczących tworzonych przez nas wpisów.
Informacja o testach nowej funkcji oparta jest na fragmencie kodu Facebooka, który został odkryty przez użytkowników serwisu. Niestety nie ma jeszcze oficjalnej informacji dotyczącej wprowadzenia jej w serwisie.
Nie są to dobre wyniki badań dla niebieskiego portalu. Wynika z nich, że Facebook, który jeszcze do niedawna był najpopularniejszą platformą dla nastolatków w Stanach Zjednoczonych, dziś ustępuje pola YouTubowi, Instagramowi i Snapchatowi.
Jeszcze w latach 2014 – 2015 z serwisu korzystało aż 71% nastolatków, dziś jest to już tylko 51%. Zdecydowanie popularniejszy w tej grupie wiekowej okazał się YouTube (85%), Instagram (72%) oraz Snapchat (69%).
Więcej danych znajdziecie w artykule.
- WirtualneMedia: Maleje zaufanie do Facebooka jako źródła informacji. Fake newsy coraz większym problemem.
Według raportu Digital News Report 2018 dożyliśmy czasów, w których użytkownicy chętniej płacą w internecie za sprawdzone treści, a także coraz częściej blokują reklamy i uważają fake newsy za poważniejszy problem.
Wyniki raportu dają nadzieję dla rynku wydawców internetowych – niewielką, ale zawsze. 17% badanych osób deklaruje, że są gotowi płacić za sprawdzone wiadomości. Jest to o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu. Coraz częściej alternatywną formą wsparcia staje się również darowizna.
Maleje za to zaufanie do informacji w mediach społecznościowych. Już mniej niż jedna czwarta badanych (23%) ufa treściom pochodzącym z tego źródła. Odnotowano również duży spadek zaufania do Facebooka – w Stanach Zjednoczonych różnica w porównaniu z poprzednim rokiem wyniosła 9 punktów procentowych.
Po więcej danych z raportu odsyłam Was do artykułu. Warto się z nim zapoznać.
W lutym tego roku Instagram rozpoczął testy powiadomień o tym, że ktoś zrobił screenshota lub nagrał Twoje Stories. Po 4 miesiącach postanowiono jednak nie wprowadzać tej funkcji do oficjalnej wersji aplikacji.
Instagram nie skomentował dlaczego powiadomienia nie zostaną wprowadzone na stałe. Dlatego jeżeli chcesz robić screenshoty Stories innych użytkowników – śmiało, nikt się o tym nie dowie.
- SocialPress: Instagram umożliwia zakupy przez Stories
Instagram oficjalnie poinformował o możliwości oznaczania produktów w Stories (do tej pory było to możliwe tylko na głównych kanale). Oznacza to, że użytkownicy zobaczą w relacjach ikony toreb na zakupy, dzięki którym będą mieli możliwość zobaczenie szczegółów danego przedmiotu.
Aktualnie z funkcji oznaczania produktów w Stories będą miały możliwość skorzystać wyłącznie wybrane profile marek. Ale już niedługo zostanie ona wprowadzona globalnie.
Dobry pomysł, biorąc pod uwagę fakt, że każdego dnia ze Stories korzysta 300 milionów użytkowników.
Snapchat wprowadził nowy filtr reagujący na dźwięki. Dla tych którzy nigdy nie korzystali z aplikacji – do tej pory były dostępne maski, które reagowały jedynie na mimikę twarzy i pozwalały na zmianę brzmienia głosu.
Nowy filtr reaguje na nasz głos – kiedy zwiększy się jego głośność, neonowe uszy zmieniają swój rozmiar. Tak, wiem – głupie. Ale wprowadzenie tej funkcji może otworzyć pewien nowy rozdział (jak w przypadku AR) lub zainspirować inne aplikacje do wykorzystania tej technologii.
Pojawiły się oczywiście wątpliwości związane z wykorzystaniem mikrofonu i związaną z tym możliwością podsłuchiwania użytkowników. Cóż począć :)
- SocialMediaToday: LinkedIn Adds Carousel Ads for Sponsored Content
LinkedIn wprowadził możliwość publikacji reklamy karuzelowej. Jest to typ kreacji, który dobrze znacie z Facebooka czy Instagrama. Pozwala on w jednym poście sponsorowanym wyświetlić 2 lub więcej grafik, linków czy video.
Nie jest to żadna nowość wśród serwisów społecznościowych – fajnie jednak, że Linkedin zaczyna wprowadzać zmiany w swoim serwisie.
Ciekawe zestawienie pokazujące, które serwisy społecznościowe cieszą się na świecie największą popularnością. Pierwsza trójka jest dość oczywista – Facebook z 2,2 miliarda użytkowników miesięcznie, niedaleko za nim YouTube z 1,8 mld. i Instagram z 0,8 mld.
Czwarte i piąte miejsce zajmują chińskie serwisy społecznościowe – Qzone i Weibo. Twitter znalazł się na 6 miejscu.
Listę zamyka rosyjskie VK (97 mln użytkowników) i Odnoklassniki (71 mln).
Warto się zapoznać!
Sezon piłkarski w pełni więc mam coś dla fanów piłki nożnej. Warto zobaczyć, jakie drużyny i którzy piłkarze cieszą się największą popularnością w mediach społecznościowych.
Najwięcej, bo aż 360 milionów obserwujących ma drużyna Portugalii. Jest to zasługa Cristiano Ronaldo, którego profile w mediach społecznościowych śledzi łącznie aż 320 milionów obserwatorów.
Polska znalazła się na 14 miejscu rankingu z 43 milionami obserwujących. Profile kapitana naszej drużyny osiągnęły poziom 23 milionów. Pozostali piłkarze naszej kadry to Wojciech Szczęsny (4,8 mln obserwujących), Jakub Błaszczykowski (3,1 mln), Łukasz Piszczek (2,4 mln) i Arkadiusz Milik (2,1 mln).
Ciekawy news – zespół naukowców z MIT stworzył Normana – pierwszego na świecie psychopatę opartego na sztucznej inteligencji. Projekt miał pokazać, jak kończy się nieodpowiednie wykorzystanie AI i uczenie jej źle dobranymi danymi.
Algorytm Normana uczył się na podstawie znalezionych na Reddicie obrazków i filmów dotyczących śmierci. Następnie sprawdzono jego reakcję w teście psychologicznym Rorschacha (z wykorzystaniem tablic z plamami atramentowymi, w którym osoba badana mówi, co przypomina im plama).
Co widział Norman? Widział mężczyzn – postrzelonego, porażonego prądem, skaczącego z okna czy rozstrzelanego za pomocą karabinu maszynowego. Warto dodać że w tym samych obrazkach inny algorytm widział kwiaty, stado ptaków czy ślubny tort.
Kilka miesięcy temu podobna sytuacja dotyczyła Tay – bota stworzonego przez Microsoft, którego użytkownicy Twittera przekonali do zostania rasistą. Pisałem o tym tutaj: Tay – jak ludzkość zniszczyła inteligencję
Millenialsi to osoby, które urodziły się pomiędzy 1980 a 2000 rokiem – dziś mają więc od 18 do 38 lat. Stanowią najsilniejszą grupę nabywczą – dlatego warto dowiedzieć się, co robić aby najskuteczniej trafiać do nich ze swoim komunikatem.
W artykule znajdziecie między innymi informacje jak wykorzystywać social media w komunikacji z tą grupą, dlaczego rekomendacja jest tak ważna oraz że warto zaoferować im coś w zamian.
Case przygotowania brand hero przez BookBook – polskiej sieci księgarń. Marka zdecydowała się na stworzenie bohatera marki, m.in. po to, aby wyróżnić swój profil spośród tysięcy mniejszych i większych społeczności obecnych w social media.
W artykule znajdziecie opis przypadku, który pokazuje, że nie musisz być dużą korporacją aby włączyć ten element do swojej strategii komunikacji. Są też wskazówki jak stworzyć takiego bohatera dla marki.
Polecam!
Żyjemy w czasach coraz bardziej irytujących, nic nie wnoszących w nasze życie reklam oraz wszelkich sposobów walki z nimi (w postaci AdBlocków).
W takiej rzeczywistości content marketing staje się jednym z najważniejszych elementów działań marketingowych. Dlatego warto wiedzieć, czym jest i jak skutecznie wykorzystywać go w komunikacji marki.
Świetny, obszerny artykuł Macieja Sękowskiego na łamach Marketer+. Trochę długi, ale z czystym sumieniem polecam przeczytać całość.
Transmisje na żywo, mimo, że nie są już nowością, dalej są chętnie wykorzystywane na Facebooku. Niestety wiele firm i osób nie ma pomysłów jak je przygotować i co może w niej pokazać.
W artykule znajdziecie 5 pomysłów na przygotowanie live’a. Pamiętajcie tylko, żeby nie tworzyć transmisji, które nie niosą za sobą żadnej wartości dla użytkownika. Bo w końcu to on jest w tym wszystkim najważniejszy, prawda?
- SprawnyMarketing: 8 elementów identyfikacji wizualnej na Facebooku
Powoli zbliżamy się do końca. Ale zanim to nastąpi polecam Wam artykuł Tomka Brusika o identyfikacji wizualnej.
Jeżeli prowadzicie stronę na Facebooku, warto, aby zamieszczane tam treści były spójne ze sobą i z Waszą marką. Aby otrzymać zamierzony efekt należy opracować identyfikację wizualną (właściwie dotyczy to nie tylko Facebooka ale wszystkich kanałów komunikacji marki)
W artykule znajdziecie 8 elementów, które powinieneś przemyśleć zanim rozpoczniesz opracowanie grafik. Wszystko fajnie opisane i poparte przykładami. Warto przeczytać.
Na koniec wywiad z Magdą Urbaniak z Brand24 o influencer marketingu. Magda odpowiada między innymi o tym, czym jest influencer marketing, kim jest influencer i na jakie rzeczy warto zwracać uwagę podczas przygotowania z nim kampanii.
Wskazuje również 5 powodów, dla których influencer marketing “miażdży” tradycyjne formy reklamy. Warto przeczytać.
Reklama tygodnia
Mamy mundial dlatego głupio byłoby nie uwzględnić go w reklamie tygodnia. U mnie wśród reklam z okazji święta piłki nożnej zdecydowanie wygrała wódka Reyka!
A która mundialowa reklama była najlepsza według Was?
Dajcie znać! I dobrego tygodnia!