Majówka w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie. Mam nadzieję, że dzisiejszą Internetówkę czytacie na urlopie siedząc nad jakąś wodą. Ja powoli zbieram się na krótki wędkarski wyjazd. Planuję złowić dużą rybę!

Skoro jesteśmy w temacie, czy wiecie jakie są ulubione ryby matematyka?
– Sumy…

Boże, to za suche nawet dla mnie. Zacznijmy!

 

Internetowe Newsy

 

Zaczniemy od kasy, bo przecież właśnie wokół niej kręci się cały Internet – w minionym tygodniu IAB Polska opublikował raport AdEx z wynikami za rok 2017.

Jak wynika z badania wydatki na reklamę online w 2017 roku wyniosły niemal 4 miliardy złotych. Jest to o 337 milionów złotych więcej niż w 2016, co oznacza wzrost o 9%.

Podział wydatków na poszczególne formaty reklamowe nie zmienił się. Dalej około 50% udziału ma reklama graficzna. Reklama w wyszukiwarkach (SEM) stanowi 33%, a ogłoszenia 14%. E-mail zanotował spadek z 3,9 do 3%.

Jeżeli chodzi o wydatki w poszczególnych branżach – tu również podobnie. TOP3 pod tym względem to Handel (18%), Motoryzacja (10%) i Telekomunikacja (8%).

Po więcej szczegółów odsyłam Was do  infografiki zamieszczonej na stronie IAB.

 

Skoro już przy pieniądzach jesteśmy. Twitter w pierwszym kwartale zanotował przychód wyższy o 21% niż w analogicznym okresie 2017 roku – z 548,3 mln do 664,9 mln dolarów. Sam przychód z reklam wyniósł 575,2 mln dolarów.

Obecnie z portalu na całym świecie korzysta 335 milionów użytkowników. A wy? Jesteście na Twittera? Jeżeli tak, zapraszam do obserwowania mojego profilu 🙂

 

Kilka Internetówek temu informowałem Was o wprowadzanej na Instagrama funkcji zakupów, która pozwala oznaczać na zdjęciach produkty razem z ich ceną, opisem i linkiem do sklepów.

Do tej pory było to dostępne w Stanach Zjednoczonych, Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Teraz funkcja ta ma zostać udostępniona na kolejnych rynkach, również w Polsce.

Zauważyłem, że część polskich kont już z niej korzysta.

 

Według opublikowanego przez YouTube raportu wynika , że w okresie październik – grudzień 2017 usunięto ponad 8,28 mln filmów naruszających regulamin serwisu.

Co ciekawe, około 6,68 mln materiałów zostało zidentyfikowanych za pomocą sztucznej inteligencji, a 76% nieodpowiedniego contentu zostało usunięte jeszcze zanim ktokolwiek zdążył je obejrzeć.

Do oznaczenia tego typu treści przyczyniają się również użytkownicy, którzy w tym czasie wygenerowali ponad 9 milionów zgłoszeń. Najwięcej pochodziło z Indii, USA i Brazylii.

Jak widać YouTube na poważnie podszedł do oczyszczania serwisu z materiałów, które naruszają jego regulamin. Nie ma się co dziwić. W ostatnim czasie z tego powodu sporo znanych marek zrezygnowało z reklamy w serwisie, a to oznacza spadek przychodów.

 

Jak polscy menedżerowie wykorzystują media społecznościowe? Jak wynika z badań Akademii Leona Koźmińskiego, 97% z nich do budowania wizerunku online wykorzystuje serwis LinkedIn. 21% z nich używa Facebooka, a zaledwie 18% serwis GoldenLine.

W badaniu pojawiły się również serwisyu jak XING (niemiecki portal zawodowy), który wykorzystywany jest przez 8% polskich menedżerów. Tyle samo Google+ i Twittera.

Co ciekawe, aż 54% badanych twierdzi, że posiada konto wyłącznie w jednym portalu społecznościowych. Mam co najmniej 8 kont – chyba kiepski ze mnie menedżer…

 

O sile Messengera jako narzędzia do komunikacji marek z internautami mówi się od dawna. Z badania przeprowadzonego przez IRCenter wynika, że z Messengera codziennie korzysta niemal 66% polskich Internautów, a 36% używa go do kontaktu z markami.

Jeżeli jesteście ciekawi, jak wypadają inne komunikatory, w tym nasze rodzime GaduGadu, zapraszam Was do artykułu.

 

Facebook wprowadza zmiany na rynku europejskim dla młodych użytkowników. W przypadku WhatsApp’a (komunikator należący do Facebook’a) użytkownicy będą musieli potwierdzić ukończenie 16. roku życia. Osoby poniżej tego wieku nie będą mogły korzystać z komunikatora w Europie. Poza Europą zostaje utrzymany wymóg ukończenia 13 lat.

W przypadku Facebook’a nie będzie takich ograniczeń, jednak użytkownicy, którzy mają od 13 do 15 lat, będą musieli wskazać rodzica lub opiekuna, który wyrazi zgodę na korzystanie z portalu społecznościowego.

Zmiany te związane są z wejściem RODO.

 

Facebook’owe Lead Ads’y to skuteczne i tanie narzędzie do zbierania leadów. W najprostszej wersji wystarczą dwa kliki wykonane przez użytkownika, by jego dane zostały dopisane do bazy reklamodawcy. Wydaje się zbyt piękne żeby było możliwe? A jest, tylko nie do końca zgodne z nadchodzącym RODO.

Co więc zrobić aby móc z powodzeniem wykorzystywać Facebook Lead Ads i jednocześnie spać spokojnie?

Po pierwsze musisz pozyskać wyraźną zgodę użytkownika na przekazanie danych osobowych. Przekaz zawarty w poście musi być jasny.

Po drugie – stosuj checkboxy – zdecydowanie łatwiej będzie udowodnić, że użytkownik świadomie wyraził zgodę na przekazanie danych.

Po trzecie Polityka Prywatności – nie jest obowiązkowa w świetle RODO, ale warto wykorzystać przeznaczoną na nią rubrykę w Lead Ads, do odpowiedniego poinformowania użytkowników.

Przykłady i więcej informacji znajdziecie w artykule.

 

Facebook daje wiele możliwości targetowania reklam. Jedną z najskuteczniejszych (jeżeli nie najskuteczniejszą) są grupy niestandardowych odbiorców, tzw. custom audience.

Dzięki wykorzystaniu tej opcji masz możliwość dotarcia m.in. do osób, które odwiedzili Twoją stronę, wykonały akcję w Twojej aplikacji czy po prostu znajdują się w Twojej wewnętrznej bazie klientów.

O tym, w jaki sposób możesz efektywnie wykorzystać grupy niestandardowych odbiorców, i o czym pamiętać podczas ich tworzenia, przeczytacie w artykule. Polecam!

 

W dzisiejszych czasach, każda firma powinna zdawać sobie sprawę, jak istotne jest uwzględnienie mobile w swojej strategii marketingowej. Przestaliśmy już zadawać pytania, kiedy nadejdzie rok mobile – on już nadszedł i potwierdzają to wyniki badania “Polska jest Mobi 2018” przeprowadzonego przez Kantar TNS.

Jak wynika z badania liczba Polaków posiadających smartfony utrzymuje się na poziomie 64% (lekki wzrost w porównaniu do roku 2016). Spadła liczba tabletów – obecnie już zaledwie 13% Polaków deklaruje posiadanie tego typu urządzenia.

Coraz więcej czasu spędzają na urządzeniach mobilnych – 48% Polaków deklaruje, że korzysta z urządzeń mobilnych przez 2,3 godziny dziennie (w roku poprzednim było to 1,8 godziny).

To tylko niektóre dane z przeprowadzonego badania. Więcej znajdziecie w artykule.

 

Telewizja powoli umiera, jednak będzie to długa i powolna śmierć. Optymistyczny początek, prawda? No dobra, skupmy się na raporcie.

SocialPress wydało naprawdę ciekawą publikację – “Social Media to nowa telewizja”. Jak wspomniałem na początku, video coraz bardziej przechodzi z tradycyjnego medium, jakim jest TV, do internetu (w tym do social media).

Jak pokazują dane, Internauci spędzają dziennie miliard godzin na oglądaniu filmów, a do 2019 roku 80% ruchu w internecie będzie dotyczyło materiałów video. W Polsce 16,1 miliona internautów miesięcznie korzysta z serwisów VOD, a według danych Wave9 – 89% użytkowników ogląda przede wszystkim treści video.

Jeżeli jesteście ciekawi, jakie są różnice pomiędzy widzami Facebook’a a YouTube’a, interesuje Was temat współpracy pomiędzy marką a influencerem, czy możliwości wykorzystania video marketingu – polecam ten raport.

 

Millenialsi – są to osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem – mają więc teraz od 18 do 37 lat. Dość szeroka grupa wiekowa, jednak to właśnie oni już w 2025 będą stanowić 75% siły roboczej. Warto więc wiedzieć jak pisać, żeby do nich trafić.

W artykule znajdziesz 3 główne zasady:
– unikaj frazesów
– nie generalizuj i nie wmawiaj
– nie uważaj za analfabetę.

Wszystko opisane na przykładzie tekstów kulinarnych. Bardzo fajnie napisany artykuł. Polecam! Zresztą, jak wszystko w Internetówce.

 

Na koniec ciekawostka z typu tych, które uświadamiają mi, że legendarny “szczyt głupoty” nie istnieje.

Czy zrobilibyście sobie selfie z butem na głowie? Podejrzewam, że Wasza odpowiedź brzmi: Nie!? A jednak znajdą się ludzie, którzy nie tylko zrobią takie zdjęcie, ale i podzielą się nim w mediach społecznościowych.

Marka Crocs przygotowała na Snapchacie soczewkę, dzięki której użytkownicy mogli zrobić sobie selfie z butem Crocs na głowie. Pomysł – Niewypał? Nic bardziej mylnego – w ciągu 10 dni z soczewki skorzystało ponad 4 miliony użytkowników.

 

Reklama tygodnia?

Brak. Serio. Nie wpadło mi w oko nic, co mógłbym tu z czystym sumieniem polecić.

Żeby jednak nie kończyć Internetówki bez tradycyjnego video, mam dla Was spot pokazujący, co by się stało gdyby ktoś wyłączył internet. Wprawdzie z tamtego roku, ale jak dla mnie G-E-N-I-A-L-N-E!!! To tak w kontekście ostatnich pomysłów jak #DeleteFacebook 🙂

 

To tyle. Udanej majówki i dobrego tygodnia!

Udostępnij